Onderzoek naar de haalbaarheid van de snelheidsverhoging

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener is druk bezig met het onderzoeken van een viertal weggedeeltes waar de maximumsnelheid eventueel verhoogd kan worden tot 130 km/u. Deze plannen heeft Madlener reeds op papier gezet en afgegeven aan de Tweede Kamer. Het zou gaan om twee punten op de A7, een deel van de A37 en stuk van de A6. Of we in toekomst ook daadwerkelijk harder zullen rijden op deze punten is dus nog onzeker. “De volgende stap is het realiseren van een verkennend onderzoek naar de gevolgen op de natuur door de uitstoot van stikstof”, aldus Madlener. De Minister van Infrastructuur en Waterstaat hoopt begin komend jaar een duidelijke conclusie te kunnen trekken uit dit onderzoek.

Hogere snelheidslimiet zorgt voor minutenlange tijdwinst

In totaal zal zo’n 133 kilometer aan snelweg worden versneld, wat een minutenlange tijdwinst op zou moeten leveren. Door de maximumsnelheid op het stuk snelweg op de Afsluitdijk te verhogen naar 130 km/u, ben je 3,5 minuten eerder op bestemming. Eerder werden dit soort aanpassingen juist tegengewerkt door de Tweede Kamer. In het begin van 2020 lieten linkse partijen de maximumsnelheden overal aanzienlijk beperken, om de uitstoot van stikstofgassen terug te dringen. De coalitie die op dit moment de politieke besluiten neemt, en die vooral bestaat uit rechtse partijen, heeft echter besloten de snelheidslimiet terug omhoog te brengen op plekken waar dat mogelijk is.

De kleinschalige en compacte aanpak van Madlener

Minister Barry Madlener geeft aan dat het helaas niet mogelijk is om de snelheidslimiet op alle snelwegen te verhogen naar 130 km/u. “Zoiets is niet realistisch”, aldus de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. De gevolgen van de stikstofuitstoot op beschermde natuurgebieden zorgt er namelijk voor dat aan sommige maatregelen niet te ontkomen valt. Volgens Madlener zou een grootschalige aanpak van het verhogen van de maximumsnelheid jarenlang duren, en daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Door z’n aanpak kleinschalig en compact te houden, hoopt Barry concretere resultaten te boeken. Gas op die lolly!