Wat zeggen de cijfers over de batterij van een elektrische wagen?
Recent onderzoek van Geotab, een Canadees bedrijf dat gespecialiseerd is in elektrische voertuigen, heeft gegevens van maar liefst vier miljoen EV’s uit 160 landen geanalyseerd wat betreft hun batterij. En de bevindingen zijn behoorlijk positief. Oude elektrische auto’s, met name die van de eerste generatie (2008-2012), hadden in het begin wat moeite met betrouwbaarheid. Maar dat is nu verleden tijd. Gemiddeld behoudt een 12 jaar oude elektrische auto nog meer dan 80% van zijn accu-capaciteit. Laat dat even bezinken: een iPhone gaat het vaak al na twee jaar moeilijker krijgen.
Stel je voor: je koopt een elektrische auto met een actieradius van 500 kilometer. Na tien jaar heb je nog steeds 425 kilometer bereik. Dat zijn cijfers waar de meeste mensen van zouden dromen, zeker in vergelijking met traditionele auto’s. En dan komt de echte kicker: na een miljoen kilometer houdt de accu nog zo’n 70% van zijn capaciteit over. Ja, dat lees je goed. De meeste benzineauto’s maken het niet eens zo ver zonder serieuze onderhoudskosten.
Maar, zoals met alles, is er een addertje onder het gras. De levensduur van de accu hangt sterk af van de omgevingstemperatuur. In warme klimaten degraderen accu’s sneller dan in koelere gebieden. Ook de manier van koeling is van invloed: een luchtgekoelde Nissan Leaf degradeert bijvoorbeeld twee keer zo snel als een vloeistofgekoelde Tesla Model S. Dit zijn belangrijke factoren om in gedachten te houden als je de overstap naar elektrisch overweegt.
De toekomst van accu-technologie
En is alles dan rozengeur en maneschijn? Niet helemaal. De ontwikkelingen gaan snel, maar de energiedichtheid van accu’s blijft een uitdaging. Batterijen wegen nog steeds een paar honderd kilo, en zelfs met de beste technologie is 500 kilometer actieradius momenteel het hoogst haalbare. Maar wat betreft betrouwbaarheid en levensduur hoef je je absoluut geen zorgen te maken.
Dus, wat wordt de volgende smoes om in die oude auto te blijven rijden? De toekomst is elektrisch, en met deze feiten in de hand zou je toch serieus moeten overwegen om die stap te maken. Wie weet, misschien rijd jij over een paar jaar wel met een elektrische auto die meer kan dan je ooit voor mogelijk had gehouden!