Peperdure F1-wagens
Als je dacht de auto’s uit de privécollectie van Verstappen al duur zijn, heb je nog niet gekeken naar kostenplaatje van z’n F1-wagen. Binnen de autosport komt het natuurlijk aan op duizendsten van een seconde en daarom wordt er op geen enkele manier bespaard tijdens de bouw van de raceauto’s. Alle onderdelen van een F1-wagen moeten van de hoogste kwaliteit zijn en over de modernste technieken beschikken. Zo wordt er geen spoiler of voorvleugel hergebruikt, maar verschijnen de wagens iedere keer in absolute nieuwstaat aan de start.
Vergis je niet, een F1-auto bestaat uit enorm veel onderdelen, dus tikt de totaalprijs van de wagen wel degelijk aan. Per raceseizoen mogen de teams binnen de Formule 1 zo’n 150 miljoen euro uittrekken voor alle nodige uitgaven. Daar vallen de salarissen van de coureurs niet onder, anders zou er geen cent meer overblijven voor de ontwikkeling van de bijzondere bolides.
Auto-onderdelen kosten duizenden euro’s
Als we even kijken naar de kosten van losse onderdelen, komen we als snel tot de conclusie dat een F1-wagen in z’n totaliteit meerdere miljoenen gaat kosten. Afhankelijk van de complexiteit kost een stuurwiel bijvoorbeeld al richting de 50.000 euro. Voor dat bedrag kan je al een hele spectaculaire Porsche op de kop tikken. Binnen de autosport kan je voor die centen enkel een stuur kopen, tenminste, je hebt voor dat bedrag überhaupt nog niets eens iets om te besturen.
Naast een stuur mogen de voor- en achtervleugels absoluut niet ontbreken op een Formule 1-auto. Voor een setje van deze vleugels ben je al snel richting de twee ton kwijt. Een flink geldbedrag, maar het is niet mogelijk om deze vleugels weg te laten van de auto. Deze onderdelen zijn essentieel voor het creëren van de zogeheten down-force, waardoor de auto tijdens het rijden op het asfalt wordt gedrukt. Om als eerste te kunnen finishen tijdens de Grand Prix van Zandvoort, heeft Verstappen deze onderdelen dus wel degelijk nodig.
Totaalprijs van ruim 14 miljoen euro
Goed, los van de kosten die nodig zijn voor engineering en ontwerp kost een F1-wagen in totaal zo’n 14 miljoen euro! Als iedereen daadwerkelijk aan de start verschijnt van de Dutch GP, staat er dus voor circa 294 miljoen euro op het circuit. Bedenk even dat een crash in de eerste bocht dus voor miljoenen aan schade veroorzaakt. De pitcrew mag de auto’s vervolgens weer proberen te herstellen en daar zijn natuurlijk ook weer de nodige kosten aan verbonden. Het jaarsalaris van een monteur in de pitbox ligt rond de 50.000 euro, dus kost het realiseren van een F1-wagen in topstaat eigenlijk nóg meer dan 14 miljoen piek. Zo zijn teambazen na een crash niet alleen ontevreden over het missen van een podiumplek, maar ziet hij ook een groot deel van het jaarbudget in rook opgaan.
Onkosten worden gedekt met prijzengeld
Wat je ook niet moet vergeten als het aankomt op de kosten van een F1-bolide, zijn de bandensets die worden opgereden gedurende een race. Een setje banden kost maar liefst 2600 piek en tijdens een race, dus afgezien van de training en de kwalificatie, rijdt een coureur gemiddeld drie bandensets aan diggelen. Voor alleen al de banden moeten de F1-teams dus iedere race bijna 8 ruggen aftikken. Om al deze onkosten te kunnen betalen is het dus van belang dat de coureurs een goede prestatie neerleggen op het circuit. Een eerste plek in het klassement kan bijvoorbeeld een geldbedrag van zo’n 70 miljoen euro opleveren. Ook de tweede en derde positie zijn goed voor een geldprijs van tientallen miljoenen. Zo kunnen teams hun peperdure auto, pitcrew en coureur bekostigen, want Formule 1 blijft nu eenmaal de sport van het grote geld.