De grootste privéjet ter wereld: de Boeing 747-8I

In totaal bouwde het luchtvaartbedrijf Boeing zo’n 150 stuks van dit model. Van deze 150 werd een gedeelte verkocht aan particulieren. Deze rijkelui lieten de Boeing 747-8I vervolgens ombouwen tot privéjet. Dit specifieke vliegtuig in Arizona is de allereerste die uit de fabriek kwam rollen. Je zou zeggen dat zo’n toestel een plekje in een museum verdient, maar niets is minder waar. Het vliegtuig staat te verpieteren op een vliegtuigkerkhof in Amerika.

Dit model is de grootste die in het verleden werd geproduceerd door het Amerikaanse bedrijf Boeing. In het toestel passen bijna 500 mensen en beschikt over een vliegbereik van maar liefst 15.000 kilometer. Destijds werden er veel van dit soort vliegtuigen verkocht aan zeer welvarende particulieren. Op aanvraag lieten zij het toestel dan ombouwen naar een privéjet. Aangezien er plaats was voor honderden mensen, hadden zij met de Boeing 747-8I uiteraard de grootste privéjet ter wereld in bezit. Die verandering van passagiersvliegtuig naar privéjet kon bij Boeing zelf gerealiseerd worden, maar dat werd meestal niet gedaan. De meeste klanten lieten het toestel ombouwen door een extern bedrijf. Hierdoor leken de Boeing 747-8I privéjets niet allemaal op elkaar, wat wel weer fijn is voor de afwisseling. Zo was ieder privévliegtuig toch een beetje uniek!

Dit specifieke toestel werd zo’n twaalf jaar geleden voor de Saoedische kroonprins Sultan bin Abdulaziz gebouwd. Voordat het vliegtuig af was en daadwerkelijk door de kroonprins in gebruik kon worden genomen, stierf hij. De bouw van het toestel werd wel nog afgerond. Zo werd het naar Basel gestuurd in Zwitserland, om er een uiterst luxe vip-interieur in te laten zetten. Saoedi-Arabië had echter geen interesse meer in de jet en dus bleef het toestel jarenlang in Basel staan.

Na jaren weer terug bij Boeing

Pas zeven jaar later kwam het vliegtuig weer in beweging. Het werd namelijk overgenomen door de Duitse leasemaatschappij Aircraft Finance Germany. Ook dit bedrijf kon geen klant vinden voor de luxe privéjet. Twee jaar geleden verkocht dit Duitse bedrijf de vliegmachine weer terug aan Boeing. Hierdoor was de cirkel rond en zat Boeing wederom opgezadeld met het toestel dat twaalf jaar geleden werd geproduceerd. Het Amerikaanse luchtvaartbedrijf stalde de jet op Pinal Airpark in Marana te Arizona. Dit vliegveld staat erom bekend dat er enkel vliegtuigen staan die langdurig opgeslagen dienen te worden. Na nog geen twintig vluchten te hebben gedaan, lijkt dit dus de trieste eindbestemming te zijn van de allereerst Boeing 747-8I. Inmiddels staat het al 2,5 jaar op dit vliegtuigkerkhof en daar zal dus (voorlopig) geen verandering in komen…

Grootste privéjet fungeert als donor-vliegtuig

Toch wordt het vliegtuig niet helemaal afgedankt. Het lijkt erop dat Boeing deze 747-8I gebruikt voor de bouw van andere vliegtuigen. De jet fungeert dus als donor-vliegtuig voor andere vliegtuigen van Boeing. Beetje bij beetje wordt de vliegmachine gerecycled en hergebruikt. De onderdelen worden echter niet meer ingezet voor de ontwikkeling van nieuwe varianten van de Boeing 747. Deze wordt namelijk niet meer geproduceerd. Het model is nooit echt een daverend succes geworden in de luchtvaard. Slechts drie vliegmaatschappijen maken op dit moment gebruik van dit type vliegtuig. Meestal wordt de Boeing 747-8I ingezet voor vrachtvluchten.