Wat heeft invloed op de actieradius van je e-bike?

Met een elektrische fiets, of e-bike kun je volop genieten van een dagje fietsen. De trapondersteuning maakt het allemaal wat makkelijker en je kunt op een snelheid komen van maximaal 25 kilometer per uur. Toch lijkt het zo dat veel mensen nog fouten maken tijdens het dagelijks gebruik. Door deze 5 simpele maatregelen toe te passen, kun je de maximale actieradius van je e-bike positief beïnvloeden en dus geen fouten meer maken.

1. Benut je accu maximaal

Het makkelijke van een e-bike is dan natuurlijk ook dat er een accu op zit die het allemaal mogelijk maakt. Dan is het toch zonde dat je de accu niet maximaal benut doordat je wat foutjes maakt tijdens het fietsen? Dit komt dus vaker voor dan je denkt. Je moet namelijk goed omgaan met de batterij. Het is op lange termijn een stuk beter voor de accu om hem bijvoorbeeld niet tot 100% op te laden en het ook niet helemaal op 0% te krijgen. Sowieso is het slecht voor de batterij om het langere tijd leeg te laten. Dit kan schade veroorzaken en dat wil je natuurlijk helemaal niet. Als de accu toch een tijdje leeg is geweest, moet je hem eerst laten opladen tot minimaal 60% voordat je het weer kan gebruiken. Bewaar de batterij trouwens ook alleen op kamertemperatuur.

2. Trek niet in een te hoge ondersteuning op.

Vaak heeft een e-bike ook een ondersteuning of assist voor zware routes. Zo kun je bijvoorbeeld ‘hulp’ krijgen bij het omhoog fietsen op een heel stijl stuk grond. Ook kun je sneller wegrijden dan op een normale fiets als je gebruik maakt van de ondersteuning. Toch moet je hier wel mee oppassen omdat het niet altijd even goed is voor je e-bike. Zo is het bijvoorbeeld verstandig om maximaal ondersteuning 2 aan te zetten als je wegrijdt uit stilstand.

e-bike goed omgaan met

3. Trek op in een lichte versnelling

Net als dat in een auto optrekken vanuit een hoge versnelling geen goed idee is, is dat bij een e-bike ook het geval. De e-bike heeft ook verschillende versnellingen die allemaal gunstig zijn voor verschillende fases van het rijden. Het is daarom ook het meest verstandig om op te trekken in een lichte versnelling in plaats van een zwaardere versnelling. Je zult ook snel aan de e-bike merken dat optrekken in een zwaardere versnelling een slecht idee is.

4. Fiets zoveel mogelijk in een constante snelheid

De e-bike rijdt dus op een batterij en om gebruik te kunnen maken van de e-bik moet de batterij dus energie geven. Maar hoe vaker je van snelheid wisselt, hoe sneller de accu leeg zal gaan. Maar hoe komt dat nou? Als je van snelheid wisselt ben je eigenlijk constant aan het afremmen en optrekken. Dit kost veel moeite en energie voor de accu waardoor het een stuk sneller leeg gaat. Proberen zo veel mogelijk op een constante snelheid te rijden is dus het beste voor de maximale actieradius.

5. Zorg voor een goede bandenspanning

Als laatste van de veelgemaakte fouten is het verkeerd omgaan met de banden. Net als een auto rijdt de e-bike op dikke banden. Maar het is van belang om van te voren goed te kijken naar de bandenspanning. Hoe zachter de banden, hoe meer onnodige weerstand je krijgt en hoe meer energie er uit de batterij gevraagd wordt om goed te kunnen blijven rijden. Dit is wederom slecht voor de accu en zal het ook eerder leeg gaan. Zorg dus dat je van te voren goed kijkt naar de bandenspanning van de e-bike.

vijf fouten e-bike