Het opladen van je auto is het goedkoopst bij een eigen laadpaal

In de meeste gevallen ben je het voordeligst uit wanneer je je elektrische auto thuis aan de oplader zet. Daar kan een stopcontact voor worden ingezet, maar er kan ook worden gekozen voor een persoonlijke laadpaal. Zo’n laadpaal zorgt van het tweetal opties het snelste voor een volledige opgeladen batterij, maar is over het algemeen wel een stuk duurder om te laten plaatsen. Desondanks betaal je voor beide manieren van opladen een vast tarief dat is vastgelegd in je energiecontract. Per energieleverancier verschilt de prijs per kWh, dus zijn de kosten van het thuisladen van de elektrische auto voor iedereen anders. De gemiddelde prijs van één kWh in een variabel energiecontract was in 2023 0,28 euro, zo meldt het CBS. Als we rekening houden met andere gemiddelden omtrent het soort auto, het aantal gereden kilometers per jaar en het verbruik, mogen we de kosten van een laadbeurt aan huis schatten op zo’n 4,28 euro. Als je je auto het hele jaar thuis kan opladen ben je dus 642 piek kwijt per jaar aan ‘brandstofkosten’. Valt reuze mee dus.

Openbare laadpunten rekenen variërende prijzen per kWh

Het opladen van je elektrische auto wordt al minder voordelig wanneer je kiest voor een openbare laadpaal. Per kWh ben je simpelweg meer kwijt, omdat de eigenaar van deze openbare laadpaal ook z’n centen moet verdienen. De palen moeten worden aangeschaft en onderhouden, dat is uiteraard niet gratis. Daarnaast ben je nog een bepaald bedrag kwijt die in de achterzak van deze eigenaar verdwijnt. Goed, minder voordelig dan thuis dus, maar wat ben je gemiddeld kwijt voor een volle batterij bij een openbare laadpaal? Een concreet antwoord valt daar niet op te geven. De tarieven die openbare laadpalen rekenen voor hun geleverde stroom, liggen namelijk sterk uit elkaar. In Nederland ben je tussen de 0,30 euro en 0,75 euro per kWh kwijt wanneer je oplaadt bij een openbaar laadpunt. Per gemeente kan deze prijs dus met tientallen centen verschillen. Al met al betaal je voor een volle batterij aanzienlijk meer dan thuis.

hoe duur elektrische auto opladen
Unsplash

Snelladen is de allerduurste manier om je EV op te laden

Tot slot kunnen eigenaren van een elektrische auto hun moderne vierwieler nog opladen op een supersnelle manier. Het snelladen van je EV is de duurste wijze van stroomvoorziening, maar wel de snelste. Aanbieders van snellaadpalen rekenen een tarief van tussen de 0,65 euro en 0,90 euro per geleverde kWh. Als je dat het hele jaar doet, ben je onderaan de streep een indrukwekkende 1.951 euro kwijt aan laadkosten. Ongeveer het drievoudige van het bedrag dat je kwijt bent als de auto een jaar lang thuis oplaadt. De verschillen zijn dus gigantisch en de manier van opladen heeft een grote invloed op de portemonnee, zo blijkt. Nee, elektrisch rijden is al niet goedkoop, dus maak een verstandige keuze!