Een top 3 samenstellen met cannabis pioniers bleek lastiger dan gedacht. Als je nagaat hoeveel Nederlanders er nadrukkelijk een stempel hebben gezet op de wereldwijde cannabisindustrie, kun je haast een boek schrijven. Wij pikken er drie connaisseurs tussenuit met een uniek verhaal.

Arjan Roskam – The King of Cannabis

Wereldwijd staat er één man bekend als The King of Cannabis en dat is Arjan Roskam. De oprichter van vele cannabisbedrijven, waaronder de Green House Coffeeshops en Strain Hunters is misschien wel de bekendste Nederlandse persoon in de cannabisindustrie. Roskam’s visie om cannabis over de hele wereld te normaliseren en de positieve cannabiscultuur te promoten heeft hem de felbegeerde titel opgeleverd.

Een van de belangrijkste figuren in de cannabisindustrie

Roskam is de enige kweker ter wereld die meer van 40 cannabis cups heeft gewonnen. Dat zijn prijzen die je kunt winnen bij prestigieuze kwekers wedstrijden zoals de wereldberoemde High Times Cannabis Cup. Roskam’s leven staat in het teken van cannabis. Hij is jarenlang bezig geweest met het vinden en creëren van de beste cannabis-genetica ter wereld. Daarvoor reisde hij de hele wereld over. Voornamelijk naar Zuidoost-Aziatische landen als Nepal en Thailand, om daar de beste strains (wietsoorten) te ontdekken. Van veel van deze strains zijn wietzaadjes te koop bij zijn eigen wietzadenbank: Green House Seed Company. Hij wordt beschouwd als een van de belangrijkste figuren in de cannabisindustrie.

cannabiskoning Nederland
Foto: Barrwk, CC BY-SA 4.0

In 1985 begon Roskam met het kweken van exotische wietsoorten uit deze landen. Hij probeerde coffeeshops te overtuigen van zijn vindingen, maar werd vaak niet gehoord. Daarom richtte hij in 1992 zelf een coffeeshop op: The Green House aan de Tolstraat in Amsterdam. In de jaren daarna won The King of Cannabis bijna alle cannabis cups die er te winnen vielen. Van wiet pioniers tot toeristen: van over de hele wereld kwamen mensen naar Amsterdam om beste wiet ter wereld te proeven en Roskam te ontmoeten.

Wall of Fame

Nadat The Greenhouse Coffeeshop over de hele wereld beroemd werd, brachten de ene na de andere celebrities een bezoek aan de wietwinkel in hartje Amsterdam. Voor de grap begon Roskam met het fotograferen van de beroemdheden en plakte ze aan de muur. Inmiddels bevat de Wall of Fame meer dan 100 beroemdheden van de eerste orde, waaronder Eminem, Woody Harrelson en 50 Cent. Hij gebruikte de beroemdheden in zijn strijd voor het normaliseren van cannabis. Hij vertelde de celebrities over de positieve cannabiscultuur en vroeg hen die boodschap over te brengen als ze thuis kwamen.

Het imperium van Arjan Roskam is inmiddels uitgegroeid tot vier coffeeshops, twee clubs, één van de grootste wietzadenbanken ter wereld, twee voedingsbedrijven (Green House Feeding en Green House Kitchen) en een medisch cannabisbedrijf (GH Medical). De impact van Roskam op de gehele industrie is onvoorstelbaar.

Wernard Bruining – De Heelmeester

Wernard Bruining is de koning als het gaat om medicinale cannabis. De oprichter van Stichting Mediwiet, een stichting die staat voor het zelfredzaam maken van patiënten door middel van medicinale wiet, opende begin jaren 70 theehuis Mellow Yellow in Amsterdam. Dit werd gezien als de eerste coffeeshop van Nederland. Bruining deed zijn best om zo goedkoop mogelijk wiet en hasj te regelen voor zijn klanten door groot in te kopen. In deze tijd door regelmatig contact met Klaas Bruinsma; een van Nederlands’ grootste drugsbaronnen die onder andere bekend is van de film De Dominee. In 1985 startte Bruining de eerste wiet-gerelateerde growshop van Europa: Positronics. Hij verkocht zelfgebouwde lampen, biologische meststoffen en allerlei accessoires voor zelf wiet kweken onder kunstlicht.

Mediwiet

Bruining maakte zich aan het einde van de vorige eeuw steeds nadrukkelijker sterk voor het medicinaal gebruiken van cannabis. In 1995 kwam hij met de term mediwiet. Wiet die uitsluitend bedoeld is om patiënten zelfredzaam te maken door middel van (medicinale) cannabis. Rond 2009 bedacht hij een systeem waarmee iedereen zelf wietolie kon maken voor medicinaal gebruik. Een paar jaar later bracht hij één van de eerste CBD oliën op de markt, genaamd Golyoli. Dat was baanbrekend omdat mensen van de medicinale krachten van cannabis gebruik konden maken zonder high te worden. Inmiddels is de CBD olie markt gigantisch en wordt het middel door miljoenen mensen over de hele wereld gebruikt. Je kunt wel stellen dat Bruining één van de eersten was met CBD olie.

Naast het helpen van mensen is Bruining actief bezig om de publieke opinie van zijn mediwiet positief te beïnvloeden. In 2014 bracht hij het boek Helende Hennep uit. Zijn kennis over medicinale cannabis wordt in het boek bijgestaan door echte ervaringen van patiënten die cannabis gebruikten als medicijn. Daarnaast wordt er ook haarfijn in uitgelegd hoe je eenvoudig medicinale wietolie kunt maken. Tot op de dag van vandaag zijn er duizenden mensen in Nederland die deze methode gebruiken om hun eigen medicijn te maken.

Zijn boek heeft het imago van medicinale cannabis sterk veranderd. Stichting Mediwiet is ook nog steeds actief in de strijd voor het normaliseren van cannabis. Voornamelijk als het gaat medicinaal gebruik. De stichting geeft onder andere cursussen en organiseert online spreekuren voor mensen die willen leren hoe ze hun eigen olie moeten maken. Wernard Bruining is tevens te zien in de nieuwe documentaireserie Cannabis. Daarmee is Bruining al ruim 50 jaar een belangrijke stem in de cannabis industrie.

Henk de Vries – The Bulldog

Henk de Vries is een geboren Amsterdammer. Een straatschoffie uit de Rosse buurt wie weinig had aan school en zijn kennis van straat haalde. In 1970 werd hij bijna opgepakt voor wiet verkopen in luciferdoosjes, pal naast een festival in het Kralingse Bos. Daar schoot de bevriende festivalorganisator Koos Zwart te hulp, die ervoor zorgt dat De Vries zijn wiet daar die dag mocht blijven verkopen.

Van seksshop tot coffeeshop

Niet veel later erfde De Vries een seksshop aan de grachten in Amsterdam van zijn vader. Hij wist wel raad met die plek, besloot alle spullen in de gracht te gooien en er zijn eigen plek van te maken waar mensen wiet konden kopen en gebruiken. Een zaak die veel weg had van een typische huiskamer in die tijd, waar goed onderscheid werd gemaakt tussen cannabis dat daar gerookt mocht worden en harddrugs dat absoluut verboden was. Hij vernoemde zijn coffeeshop naar zijn hond Joris: The Bulldog. Een merknaam die inmiddels wereldberoemd is. Wat hij toen nog niet wist, is dat hij één van de meest toonaangevende cannabis-gerelateerde merken ter wereld had opgericht.

 

The Bulldog Amsterdam kwam met producten die in die tijd nieuw waren en haast nergens verkocht werden. Hij bedacht bijvoorbeeld voorgedraaide joints en spacecake. Producten die nu wereldberoemd zijn en dagelijks als warme broodjes over de toonbank gaan in menig coffeeshop. Toeristen vonden het geweldig. Je kunt stellen dat het imago van cannabis deels te danken is aan de invloeden van Henk de Vries en The Bulldog Amsterdam.

Gigantisch imperium

Je kunt niet zeggen dat het Bulldog-avontuur De Vries niets heeft opgeleverd. Hij is inmiddels een Quote 500-lid en heeft van zijn bedrijf een multinational gemaakt.

coffeeshop amsterdam

Het imperium van De Vries is door de jaren heen gigantisch groot geworden. Wanneer je als toerist een dag door Amsterdam loopt, zie je het karakteristieke The Bulldog logo overal opduiken. Aan de Oudezijds Voorburgwal in Amsterdam, niet de minste plek, heeft hij maar liefst vier vestigingen, waaronder een coffeeshop en een hotel. Merchandise van The Bulldog Amsterdam wordt inmiddels verkocht in meer dan 20 landen en The Bulldog Amsterdam heeft zelfs cafés in Canada.