Biertje nóg duurder in 2024

Ondanks dat de verkoop van bier vorig jaar met meer dan 20 procent steeg (naar ruim 61 miljard euro), verdienen bierproducenten en cafés vele malen minder. Deze groei kwam vooral door hogere prijzen en het herstel na de pandemie, maar het heeft de winst niet echt verbeterd. Supermarkten zoals Jumbo en Lidl verkopen wel meer bier in euro’s, maar minder liters, wat de druk op de biermarkt nog meer vergroot.

Bierprijzen worden verhoogd om de verkoop en winst op peil te houden. Biermakers en cafés proberen ook verspilling te verminderen en efficiënter te werken. Sommige bedrijven accepteren zelfs lagere winsten om concurrerend te blijven en klanten te behouden.

Duur geintje

Ondanks de problemen verwacht FSIN dit jaar een groei van bijna 15 procent in de voedsel- en drankensector, inclusief bierverkoop. Dit klinkt positief, maar FSIN-directeur Inga Blokker zegt dat er een groot verschil is tussen omzetstijgingen en de zorgen van ondernemers. Consumenten moeten meer betalen voor bier, wat vragen oproept over hun toekomstige koopgedrag. Blijven ze hun favoriete merken en plekken trouw, of zoeken ze goedkopere opties?

Kortom, de biermarkt heeft het moeilijk. Hoewel de verkoop stijgt, zijn er nog steeds problemen. Consumenten moeten meer betalen voor bier, terwijl bierproducenten en cafés proberen kosten te beheersen en klanten te behouden. De hogere bierprijzen zullen zeker opvallen en kunnen invloed hebben op hoeveel bier mensen kopen (maar de echte die-hards zullen niet zich zo snel uit het veld laten slaan). Al met al, zullen wij zeker geen biertje minder drinken tijdens dit EK. Jullie wel?