Waarom Sim-Only
We weten dat het heel eenvoudig is om een abonnement af te sluiten en daar direct de nieuwste telefoon bij te nemen. Echter, wat heel belangrijk is om te weten, is het feit dat dergelijke abonnementen een enorme melkkoe zijn voor providers. Het is namelijk zo dat je de telefoon veel te duur ‘koopt’.
Daarnaast ben je constant in strijd met kosten die op geheel willekeurige momenten uit de hemel komen vallen, iets waar geen enkele consument op zit te wachten. Misschien nog wel belangrijker is het feit dat je vanaf mei 2017 een BKR-registratie krijgt bij het afsluiten van een abonnement mét toestel. Dit wil zeggen dat de ‘lening’ die verstrekt wordt voor jouw betaling van het toestel officieel geregistreerd staat. Dit kan negatief uitpakken voor een eventuele hypotheekaanvraag bijvoorbeeld.
Een nieuw toestel is absoluut geen noodzaak, een refurbished toestel is net zo goed en kost veel minder. Let wel even op waar je je refurbished toestel aan schaft. Zorg dat je een professioneel bedrijf benadert – zodat je niet met Chinese imitatietroep thuis komt. Een voorbeeld van een goede partij hiervoor is MacReLife. Er zijn zelfs combi-deals bij Tibbaa die extra korting geven voor een abonnement van Tibbaa met een telefoon van MacReLife.
Een abonnement met toestel is een geregistreerde lening(!)
Het is eigenlijk heel simpel. Je telefoonabonnement bestaat uit de volgende elementen: belminuten, internet/mb’s, sms’en, de telefoon en kosten die geen herkomst hebben maar de provider er warmpjes bij laten zitten. Hoe dan ook, de prijs voor je toestel is hetgeen hier geregistreerd gaan worden. Het zit namelijk zo dat het altijd een lening is geweest, maar nooit als dusdanig behandeld werd. Nu dus wel, pech voor ons en waarschijnlijk ook voor providers.
Wanneer het bedrag dat jij leent boven de €250 uitkomt wordt het officieel geregistreerd bij het BKR. Als gevolg van deze registratie kan het voorkomen dat je een hypotheek bijvoorbeeld niet zo hoog als gedacht kunt afsluiten en in sommige gevallen zelfs helemaal niet.
Start je Sim-Only avontuur
Sim-Only abonnementen zijn er te over. Het is de kunst om jezelf te verzekeren van een passend abonnement waarbij je daadwerkelijk betaalt voor wat je krijgt. Niet voor wat je niet krijgt. Het is belangrijk om te kijken en te vergelijken wanneer je een abonnement afsluit – doe dit dus ook. We hebben de drie belangrijkste aspecten van een Sim-only abonnement hieronder op een rijtje gezet.
Maandelijks opzegbaar
Wat het fijne is van een Sim-Only abonnement, is het feit dat deze abonnementen vaak zeer passend zijn te maken. Waar je bij veel grote aanbieders de verplichting hebt om een eenjarig of tweejarig abonnement af te sluiten, daar is dit bij kleinere aanbieders vaak niet nodig. Eén van de aanbieders waar dit mogelijk is, is Tibbaa. Tibbaa biedt verschillende abonnementen aan, ook maandelijks opzegbare opties. Allen maken ze gebruik maken van een KPN-netwerk, dus wat kwaliteit betreft zit je daar net zo goed als bij een ‘grote vis’.
Transparantie over de kosten
Iets wat ons dagen- en nachtenlang wakker houdt zijn de onverklaarbare kosten. ’s Nachts badend in het koude angstzweet wakker worden omdat je telefoonrekening tientallen euro’s duurder is dan het bedrag waar jij destijds bij die vriendelijke verkoper je handtekening onder hebt gezet. Transparantie is een vies woord in het land van telecomproviders. Iets wat liever niet genoemd wordt en al helemaal niet nageleefd wordt.
Het mooie is dat je bijvoorbeeld bij bovengenoemde (Tibbaa) zwart op wit ziet staan dat transparantie hoog in het vaandel staat. Dat wil zeggen dat je daar dus op terug kunt vallen op het moment dat de service en omgang niet bevalt. Wat weer goed uitkomt met betrekking tot het maandelijks opzeggen. Bevalt het niet zit je dus echt nergens langer dan een maand aan vast (indien je voor een dergelijk abonnement kiest natuurlijk). Wat dat betreft slaat Tibbaa de spijker op z’n kop en spelen ze in op de behoefte van de consument zoals ’t eigenlijk hoort.
Stem je behoefte af op ’t abonnement dat je neemt
Sim-Only zorgt er vaak voor dat je kunt genieten van service, zonder overbodige zaken. Zo weet je zeker dat hetgeen je wil ook echt hetgeen is wat je krijgt. Een passend abonnement voor iedere soort gebruiker dus. Iets wat bij een abonnement met toestel soms onmogelijk lijkt. Voornamelijk omdat het relevanter is om jou te binden aan het toestel, dan aan het abonnement (als in: belminuten, internet).
Wordt een trendsetter
Als je nu besluit om alleen nog Sim-Only abonnementen af te sluiten, dan kun je een movement starten. Deel de boodschap met je vrienden dat het niet langer een eis is om het nieuwste toestel te hebben, maar juist bewust om te gaan met je geld. Als je huidige telefoon nog steeds goed functioneert, waarom zou je dan onnodig veel geld uitgeven aan een nieuwe en het jezelf extra moeilijk maken.
Materialisme is niet meer van deze tijd, doe lekker verstandig en laat anderen inzien dat ieder jaar een nieuwe telefoon volstrekt onzinnig is. Tuurlijk, er zullen altijd mensen zijn die blijven volharden iedere generatie iPhone gehad te moeten hebben, maar toch. Iemand moet de eerste zijn, dus doe je best en laat zien waarom jij de Moses van het nieuwe telefoongebruik bent. Sim-Only is de meest praktische optie. Het werkt zonder al te veel rompslomp – iets wat zeldzaam is in telecomland.