Singer Vehicle Design
Singer is een van de weinige restaurateurs die zo gespecialiseerd is in het restaureren van de iconische Porsche 911 (964 in dit geval). In het bijzonder alle 911 die stammen uit de tijd van de luchtgekoelde boxer-motoren. De periode waarin de 911 volgens de kenners in zijn meest pure vorm te krijgen was. Singer eert deze periode door iedere auto in ere te herstellen (en daar nog een schepje bovenop te doen).
De auto’s worden werkelijk van voor tot achter onder handen genomen en aangepast naar de wensen van de klant. Echter, je zal nooit een Singer tegenkomen die over the top is. Iedere Porsche behoudt zijn klassieke smoel en finesse. Overigens is het wel zo dat de auto’s onderhuids bestaan uit het best mogelijke materiaal. Zo is ieder motorblok volledig gestript en weer volgens Porsche blauwdrukken in elkaar gezet, terwijl er gebruik wordt gemaakt van de best mogelijke onderdelen.
De teller van het bedrijf staat inmiddels op 75 auto’s sinds 2009, een aardig getal. Zeker wanneer je bedenkt dat er per auto ongeveer een 4000(!) manuren nodig zijn. Het is dus beslist geen kattenpis om een Singer te vervaardigen, laat staan eentje te kopen. Mocht je interesse hebben, dan mag je dat nu te kennen geven bij Singer. Ze zullen dan volgend jaar met je om tafel gaan en twee jaar na dat moment zul je je bolide kunnen verwelkomen. Je zou zeggen dat ze dus echt vakwerk leveren daar in Sun Valley.
Singer ‘Amsterdam Commission’
Wanneer je dus een Singer ziet rijden, mag je jezelf in de handen knijpen. Dit zal niet vaak voorkomen en zeker niet in Nederland. Althans, dat was tot voor kort zo. Nu is er dus een Singer te bewonderen in ons kikkerlandje, te noemen de ‘Amsterdam Commission’. De nieuwe eigenaar heeft de belofte gedaan z’n auto te gebruiken als daily driver. We willen dus iedereen attenderen op een Singer in het wild.
De eigenaar heeft voor deze auto gekozen voor een zogenaamde touring specification. Dit wil zeggen dat de vakmensen bij Singer de auto geoptimaliseerd hebben voor ultiem rijcomfort. Denk hierbij aan een goede geluidsinstallatie, een prettig afgesteld onderstel en vierwielaandrijving. Wat dan weer niet betekent dat er met deze Singer over de waddenvlaktes gereden mag worden daar is ie te mooi voor, maar dat ‘ie prettig zal rijden, dat geloven we meteen.
Het luchtgekoelde paradepaardje wordt voortbewogen door een 4-liter zescilinder die een prettige 390 pk’s levert. Binnen 3,3 seconden tik je de 100km/u aan. Het feit dat het een luchtgekoelde motor betreft doet bij menig autoliefhebber het hart sneller kloppen. Het rauwe geluid en de herinnering aan gouden jaren doen je nekharen recht overeind staan. Het rijden van een Singer is dus absoluut geen straf.
De nadelen van een Singer Porsche
Het lijkt haast niet voor te stellen, maar toch heeft een dergelijke auto enkele minpuntjes. Alhoewel, wij beschouwen het als een minpunt, maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Zo is het wachten op deze bolides voor de ongeduldige persoon niet vol te houden en laat het prijskaartje ook menig mond open vallen. Het is namelijk zo dat de Porsche zoals die hier op de foto’s staat een vanaf-prijs kent van €395.000.
Je leest het goed, dit is een vanaf-prijs, dat wil dus zeggen dat het model zoals hier waarschijnlijk niet voor dit geld de deur uit is mogen rollen. Met wat opties her en der passeer je al snel de vier ton. Het is dus beslist niet de auto voor de massa, maar dat is ook geen schande. Pareltjes als deze horen een zeldzaamheid te zijn. Iedere Singer is een genot voor het oog (en oor), zo ook deze geweldige targa.