Emiel, hoe ben je in de pindakaas branche gerold?
Na ruim 12 jaar te hebben gewerkt in het Retail landschap voor merken als Scotch & Soda en Marie-Stella-Maris vond ik het tijd om als zelfstandig ondernemer een nieuwe uitdaging aan te gaan. Ik wilde mijn eigen pad volgen waarbij ik alle beslissingen, klein en groot, zelf zou gaan maken. En ik hou van rigoureuze beslissingen en mijn gevoel volgen en ik merkte dat ik iets miste bij een product waar ik van kinds af aan al een hechte band mee heb: Pindakaas. Ik zag daar de ruimte op het gebied van smaak, gebruik en merkbeleving en ben 1,5 jaar geleden met dit avontuur gestart. Sinds februari is NUTORIOUS ook echt te koop.
En nu NUTORIOUS Peanut Butter, een nieuwe speler in de pindakaas branche. Hoe is het merk en het product tot stand gekomen?
De meeste food start-ups beginnen bij het product en hebben vervolgens struggles om het te vermarkten. Ik begon eigenlijk aan vrijwel alles tegelijk. Experimenteren met smaken waarvan ik dacht dat er vraag voor zou zijn, met als uitgangspunt 3 veelzijdig te gebruiken smaken. Zoet, hartig en pittig geeft voor ieder wat wils en voelt meteen als een klein maar compleet assortiment. Maar ook de tone of voice, kleuren, verpakking en branding waren vanaf het begin prioriteit. Ik wil mensen op elk aspect kunnen verrassen. De naam NUTORIOUS hoef je maar één keer te zien om hem te onthouden. Maar zo ontstond ook de wikkel die om elke pot zit. Het is anders, kleurrijk en esthetisch sterk. Dit helpt bij de eerste aankoop. Vervolgens zorgt de smaak en structuur voor een nieuw niveau pindakaas, zodat je nooit meer terug wil naar Calvé. Ik doe in principe alles zelf, van productie tot aan social media, maar heb uiteraard ook hulp gehad tijdens de opstartfase.
Je hebt een crowdfunding campagne opgezet. Hoe heb je dit gedaan en was dit een succes?
Een crowdfunding is zowel een goede graadmeter voor de vraag naar een product als en marketing campagne. Hier gaat veel planning en voorbereiding aan vooraf, want je moet binnen een korte tijd potentiële backers kunnen overtuigen. En het is erop of eronder, want je campagne moet minimaal 100% behaald zijn voor de einddatum. Super tof om te doen trouwens. Ik heb enorm veel mensen enthousiast kunnen maken tijdens meetings, events en tastings, wat veel energie en zelfvertrouwen geeft. Met steun van vrienden, familie, oud collega’s en klanten, maar ook veel onbekenden heb ik de campagne afgelopen kerst met 114% af kunnen sluiten. Een mijlpaal!
Zeker een mijlpaal! Maar waarin onderscheid jouw pindakaas zich nu van de grote spelers?
NUTORIOUS onderscheid zich allereerst op het gebied van smaak, structuur en opbouw van ingrediënten. Ik werk uitsluitend biologisch, zonder gebruik van toegevoegd suiker of palmolie. Dit maakt het niet alleen heel ‘clean’ maar ook puur en natuurlijk van smaak. Altijd met een crunchy bite door de stukjes pinda en een goede olie-balans door een heel klein beetje kokosolie. Overigens is het een gezonder en bewuster alternatief op de grote spelers. Verder focus ik met het merk heel erg op een nieuwe manier van gebruik en hoe het merk overkomt naar de consument toe. “Changing the peanut butter game” is de rode draad in mijn bedrijf die de invalshoek bepaald en dit zal in de toekomst nog meer aandacht krijgen door middel van spannende campagnes, social media en events.
Changing the peanut butter game
Hoe moet volgens jou de perfecte pindakaas smaken? En wat is jouw favoriete smaak?
De drie smaken die NUTORIOUS maakt zijn wat onalledaags, zoals witte peper en sesamolie, honing met kaneel en chili gecombineerd met sambal. Maar alles is heel subtiel. Het moet natuurlijk wel pindakaas blijven. Vroeger had ik een voorkeur voor een spicy pindakaas waarmee ik tosti’s maakte. Maar mijn persoonlijke favoriet is nu absoluut de witte peper pindakaas. Deze variant zou ik omschrijven als verfijnd, doordat de witte peper pas na een paar seconden op de achterkant van je tong naar boven komt. Perfect om mee te koken of tijdens de borrel als dip. Maar ook heerlijk op een cracker met bieslook en radijs kiemen. Klinkt gek, maar het is verrassend toegankelijk. Zeker een aanrader!
Klinkt goed, dat gaan we ook eens proberen! Veel mensen dromen van wat jij hebt gedaan: van je passie je beroep maken. Heb je enkele tips & tricks voor startende ondernemers?
Geloof in en ken jezelf. Daar begint het mee. Zelfstandig ondernemen vergt veelzijdigheid en kennis, maar ook het vermogen om je gevoel te durven volgen. Ik probeer niet te veel naar het verleden of de toekomst te kijken. Ik leef nu en wil graag gelukkig worden met wat ik doe door iets toe te kunnen voegen aan de markt en mensen met iets eenvoudigs als pindakaas te kunnen raken. Het zit hem in de kleine dingen. Maar het is keihard werken en je moet kunnen incasseren. Daar moet je je wel bewust van zijn voordat je start. Zeven dagen per week werken is heel normaal in deze opstartfase.
Wat is je ultieme droom met NUTORIOUS peanut butter?
Mijn droom is om een merk neer te zetten waar mensen een connectie mee hebben, blij van worden en geïnspireerd door raken. Ik zie NUTORIOUS peanut butter niet in de grote supermarkten liggen. Maar wel in de beste winkels, deli’s en hotels door heel Europa. Daar ben ik stiekem ook al mee bezig. Het moet wel iets blijven wat dicht bij mij als persoon staat. Ondanks groei of succes.
Daar zijn wij het helemaal mee eens. Waar is NUTORIOUS peanut butter momenteel verkrijgbaar?
Binnen Amsterdam, waar ik het zelf produceer, al op bijna 10 plekken. Van Hutspot tot Zoku Hotel. Heel gevarieerd dus. Ook in Nijmegen, Zwolle en Den Haag kun je mijn pindakaas kopen. En dit is nog maar het begin. Uiteraard heb ik zelf ook een webshop. Buiten Nederland wordt NUTORIOUS peanut butter ook al in Duitsland, België en in de UK verkocht.
Goed bezig! Als afsluiter: hoe kan pindakaas volgens jou de wereld redden?
Haha! Nou mijn pindakaas zal de wereld niet redden hoor. Maar NUTORIOUS maakt de wereld wel een stukje leuker. Zoals ik al zei; het zit hem in de kleine dingen. Als ik dagelijks al mijn klanten steeds een beetje blijer en bewuster kan maken met mijn producten is mijn missie geslaagd (en de wereld ook nog eens beter af) ;)
Heeft Emiel je geïnspireerd en wil je de NUTORIOUS peanut butter wel eens proberen? Check dan zijn website of de Instagram van NUTORIOUS.