Niet-bestaande zusjes harken tienduizenden euro’s binnen

De niet-bestaande zusjes Emily en Fiona Pellegrini hebben binnen enkele weken honderdduizenden volgers weten te vergaren op Instagram, wat vooral te danken is aan de pikante foto’s die er werden geplaatst. De dames lieten foto’s zien van glamoureuze reizen naar warme landen als Spanje en Italië, waarbij ze veelal schaars gekleed waren. Al snel groeide het volgersaantal van de zusjes, waar zelfs een aantal beroemdheden tussen zaten. Denk aan bekende voetballers, MMA-vechters en miljardairs, waarvan een aantal zogeheten DM’s (berichten op Instagram) stuurden om Emily en Fiona beter te leren kennen. Vooral Emily bleek razendpopulair te zijn, waardoor ze haar foto’s wist te verkopen aan een grote ‘volwassenenwebsite’. Deze gewaagde fotoshoots hebben haar op dat platform naar verluidt tienduizenden euro’s opgeleverd.

Het bleef volledig onopgemerkt dat Emily en Fiona helemaal niet bestonden, waardoor de makers een stapje verder gingen om de verdiensten nog meer uit te breiden. Via een bepaald platform konden gebruikers exclusieve inhoud kopen en direct communiceren met hun favoriete dame. Door fans te voorzien van persoonlijke boodschappen, foto’s en video’s, wisten de makers van de zusjes een bedrag binnen te harken van maar liefst 90.000 euro!

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Fiona Pellegrini (@fionapellegrini)

Kleine verschillen tussen echte foto’s en AI-producties

De makers van Emily en Fiona bewijzen dat er op grootschalig niveau gebruik en misbruik gemaakt kan worden van AI. De ‘klanten’ van de modellen hebben namelijk betaald voor persoonlijke berichten van hun droomdames, maar hebben enkel zitten chatten met een AI-chatbot, wat nogal sneu is. De ontwikkelaars hebben echter laten zien dat de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie oneindig zijn en dat er flinke geldbedragen mee valt te verdienen. Voor internet- en computerleken is het een duidelijke waarschuwing om goed op te letten of onlinefoto’s echt of nep zijn. Met AI vallen de verschillen tegenwoordig soms enorm lastig te zien.

“Ik vroeg ChatGPT hoe ieders droommeisje eruit ziet”

Vooral de influencer-marketing lijkt geschokt van de AI-zusjes Emily en Fiona Pellegrini. Merken die samenwerking hebben met bekende influencers moeten dus hun uiterste best doen om de echtheid van hun partners aan te tonen. Bovendien kunnen AI-modellen volledig naar wens worden aangepast, wat bij een echte influencer natuurlijk niet aan de orde is. De makers van de zusjes lieten aan een Brits nieuwsplatform weten dat ze maar liefst zestien uur per dag bezig waren met de ontwikkeling van de foto’s. “Volgens ChatGPT heeft het droommeisje van de gemiddelde man lang bruin haar en lange benen”, aldus de ontwikkelaars. Aan de hand van die informatie hebben de IT’ers hun eerste model genaamd Emily Pellegrini. Enkele weken later werd Fiona, het zusje van Emily, in het leven geroepen, die over een blonde haarkleur zou gaan beschikken. In de vele shoots ging vervolgens een heleboel tijd zitten, al hebben de makers daar een stevige vergoeding voor teruggekregen!