Helaas is het niet mogelijk om alle kosten, die bij de aanschaf van een woning komen kijken, mee te nemen in de hypotheek. Bepaalde lasten moet je dus zelf voor je rekening nemen, wat flink in de papieren kan lopen. Dit jaar zijn de extra kosten gemiddeld 6% tot 8% van het aankoopbedrag van een woning. De exacte bijkomende lasten zijn per huis dus verschillend en een precies gemiddeld bedrag valt dus lastig te noemen.
Overdrachtsbelasting
De grootste extra kostenpost die bij de aanschaf van een huis komt kijken, is de zogeheten overdrachtsbelasting. Dit is een vast percentage van de gevraagde koopsom, wat op dit moment zo’n 2% bedraagt. Toch is het mogelijk om deze kosten te omzeilen, maar daar zijn een aantal vereisten voor nodig. Zo komen alleen starters onder de 35 jaar die een optrekje aanschaffen met een vraagprijs onder de 510.000 euro, in aanmerking voor het ontwijken van de overdrachtsbelasting. Bij een huis met een prijs van een half miljoen scheelt dat maar liefst 10.000 euro, waardoor het voor starters gemakkelijker wordt om aan een eerste eigen woning te komen. Als je samen met je partner besluit een huis aan te schaffen en heeft deze partner een leeftijd ouder dan 35 jaar oud? Dan wordt de korting op overdrachtsbelasting enkel doorberekend op het deel dat door degene van jonger dan 35 jaar wordt betaald. In veel gevallen kan deze uitzonderingen zorgen voor een groot financieel voordeel. Mocht je hier niet voor in aanmerking komen, vormt de overdrachtsbelasting een zeer grote kostenpost!
Notariskosten
Om een woning daadwerkelijk op je naam te kunnen zetten, is het per se nodig om een notaris in te schakelen. Notariskosten worden daarom gezien als de verplichte kosten die bij de aanschaf van een huis komen kijken. De notaris regelt bijvoorbeeld de leverings- en hypotheekakte, en ook de inschrijving bij het Kadaster. Per notaris worden voor deze diensten aparte bedragen gerekend, maar over het algemeen zijn de notariskosten zo’n 2000 euro! Dat is natuurlijk niet niks!
Taxatiekosten
Voor het aanvragen van een lening bij de bank is het verplicht om over een zogeheten taxatierapport te beschikken. In dit rapport staat de huidige waarde van de woning die je wil kopen. Om een taxateur zo’n rapport op te laten stellen kost op z’n goedkoopst zo’n 200 euro. Zo’n taxatie wordt dan vanuit kantoor gedaan en is gebaseerd op de online-informatie die de taxateur weet te bemachtigen. Als je ervoor kiest om de taxateur op locatie langs te laten komen, kan een dergelijk rapport al snel 700 piek kosten. Zo’n soort rapport is misschien een stuk duurder, maar ook veel uitgebreider en gedetailleerder.
Extra kosten voor NHG-garantie
Deze garantie is niet van toepassing op ieder huis, maar is dat wel het geval, betaal je maar liefst 0,6% van de koopsom extra. Enkel voor woningen met een vraagprijs tot 435.000 euro, is het mogelijk om te maken te krijgen met een NHG-garantie. Als een optrekje duurder is dan dit bedrag, valt de woning per definitie buiten deze garantie, en krijgt de koper dus ook niet te maken met de extra kosten. De Nationale Hypotheek Garantie is alleen gebaseerd op de vraagprijs van het huis en niet op de aangevraagde hypotheek. Mocht de lening onder de 435.000 euro vallen, terwijl de koopsom hoger is dan dit bedrag, is er dus geen sprake van NHG-garantie.
Kosten voor bankgarantie
In de meeste koopovereenkomsten is er sprake van een waarborgsom of bankgarantie, die maar liefst 10% van de koopsom bedraagt. Dit bedrag dient de koper over te maken naar een rekening van de notaris, om op die manier garant te staan. Mocht je deze centen niet hebben is het altijd nog mogelijk om deze waarborgsom te laten betalen door de verstrekker van de hypotheek. Dit geldbedrag, dat dus functioneert als borg, ben je niet voor altijd kwijt, maar het bedrag dat je nooit meer terug zal zien op je rekening is zo’n 0,1% van de koopsom. Het gaat dus niet om een berg met geld, maar kan bij dure woning wel degelijk in de papieren lopen!
Makelaarskosten
Deze kosten zijn optioneel, want niet iedereen heeft een aankoopmakelaar nodig bij het realiseren van een gloednieuwe woning. Aan een aankoopmakelaar betaal je zogenaamde courtage, wat meestal geen vast tarief betreft. De werkzaamheden van de makelaar worden vooraf besproken met de klant, waardoor deze kosten dus per woning verschillen. Gemiddeld betaal je bijna 2% van de koopsom aan de aankoopmakelaar. Als het je lukt om op eigen houtje een huis op de kop te tikken, ben je dus aanzienlijk goedkoper uit!
Kosten voor de bouwtechnische keuring
De bouwkundige staat van de woning wordt aan het licht gebracht na de welbekende bouwtechnische keuring. Zo weet de koper met welke verbouwings- of herstelkosten rekening gehouden moet worden. Deze keuring is niet verplicht, maar geeft de toekomstige eigenaar van het huis wel duidelijkheid over eventuele kosten die in de toekomst in rekening kunnen worden gebracht. Een bouwtechnische keuring kost tussen de 350 euro en 600 euro. Deze prijs wordt mede bepaald door de grootte en locatie van het huis. Een keuring van een villa in Laren kost dus aanzienlijk meer dan van een appartement in Drenthe.
Bemiddelings- en advieskosten
De financieel adviseur rekent voor het afsluiten van een hypotheek diverse bemiddelings- en advieskosten. Deze adviseurs rekenen zeer uiteenlopende tarieven voor hun diensten, waardoor het goed zoeken naar een passende adviseur al snel een hoop geld kan besparen. Voor de diensten in bemiddeling en het geven van advies betaal je gemiddeld zo’n 2.250 piek aan de financieel adviseur. Goedkoop is deze extra kostenpost niet, maar zonder deze adviseur wordt de aanschaf van een nieuwe woning niet gerealiseerd.
Los van al deze kosten, moet je ook rekening houden met eventuele verbouwingen of het afbetalen van erfpacht. Deze kosten zijn natuurlijk niet bij alle woningen van toepassing, maar let op dat je niet voor peperdure verrassingen komt te staan. Hoewel de koopsom van het gemiddelde huis in Nederland al niet goedkoop is, moet er dus nog veel meer gelapt worden dan je aanvankelijk zou denken!