Gemiddelde prijs voor enkele reis met het ov

Als je dacht dat het openbaar vervoer overal zo extreem duur is als in Nederland, heb je het mis. Nederland is wereldwijd zelfs één van de duurste landen als het gaat om het openbaar vervoer. Enkel in Zwitserland blijkt het nóg duurder te zijn om te reizen per bus en trein. Toch zal Nederland komend jaar een poging doen om de koppositie over te nemen door middel van een prijsverhoging van maar liefst 3,3 procent.

Een aantal onderzoeken heeft uitgewezen dat we in Nederland gemiddeld 3,43 euro dokken voor een enkele reis. Dat is al 7 eurocent duurder dan begin dit jaar. Aan die prijstoename lijkt de komende tijd dus geen einde te komen, waardoor we langzaam maar zeker richting het gemiddelde tarief van 3,73 euro per enkele reis in Zwitserland gaan. In vergelijking met landen als Bulgarije, Servië en Slovenië is dat een absurd bedrag. In dit drietal landen kost een enkeltje gemiddeld minder dan een euro! Hierdoor laten veel inwoners de auto uit financiële overwegingen staan voor het openbaar vervoer. Ook als je het hebt over de uitstoot van CO₂ in het verkeer, lopen die landen dus duidelijk voor op Nederland en Zwitserland!

Peperdure ov-abonnementen

Ook wat betreft ov-abonnementen komen we niet goed uit de vele onderzoeken. Wederom beschikt Nederland over soortgelijke cijfers als het peperdure Zwitserland. Een land waar we op dit vlak nog veel kunnen leren is Noorwegen, waar een maandje ov ‘slechts’ 67,72 euro kost. In Nederland ben je daar al snel meer dan 82 euro voor kwijt en ook in Zwitserland ben je bijna 83 euro kwijt voor een abonnement. Vergeet niet dat de reizen in Noorwegen gemiddeld veel langer zijn dan in het piepkleine Nederland, waardoor een Nederlands ov-abonnement nóg nadeliger is.

Gratis reizen met de bus en trein

Toch kan het nog goedkoper dan in Bulgarije, Slovenië en Servië. Zo is het openbaar vervoer in Luxemburg voor iedereen helemaal gratis. Natuurlijk zijn de treinen en bussen iets minder comfortabel dan in Nederland, maar zolang we niks hoeven te betalen hoor je ons daar niet over klagen. Ook is er aantal steden in Zwitserland, ondanks de hoge gemiddelde ov-tarieven, waar het reizen (bijna) gratis is. Dat geldt enkel voor de steden Geneva, Basel en Bern. Je moet dan wel een toerist zijn die in de één van deze steden een hotelovernachting geboekt heeft. Zo wordt het reizen met het ov in Zwitserland toegankelijker voor de toeristen dan voor de inwoners zelf.

Waarom is het ov in Nederland zo duur?

Dit zal in Nederland de komende jaren niet aan de orde zijn. De hoge energieprijzen, stijgende lonen en de toenemende brandstofprijzen zijn de voornaamste factoren van het peperdure ov in ons kikkerland. De stakingen van het NS-personeel vorig jaar hebben er vermoedelijk ook toe geleid dat we momenteel gemiddeld 3,43 voor een enkele reis. Wel gaat een groot deel van de inkomsten naar het onderhouden en verbeteren van de treinen en bussen. Zo kost een reis misschien best veel geld, maar zit je er (in vergelijking met andere landen) wel lekker bij.