Zomerbenzine vanaf vandaag
Vanaf vandaag is het voor tankstations verplicht om benzine van zomerkwaliteit te leveren. Wat houdt dit in? De benzine zou moeten zijn afgestemd op hogere temperaturen, en zou minder butaan moeten bevatten. Ton Visser van Oiltraining vertelt dat er vanaf deze maand inderdaad een paar procent minder butaan in de benzine zit. Verder zouden alle andere componenten vrijwel gelijk blijven. Volgens hem zou door deze zomerbenzine de motor iets krachtiger kunnen lopen dan met normale benzine. Of je het verschil tussen normale benzine en zomerbenzine daadwerkelijk gaat merken is nog maar even de vraag…
Nauwelijks tot geen verschil
Volgens Visser zou dit verschil louter op papier aanwezig zijn. Het energieverschil per liter zou dusdanig klein zijn, dat het voor de bestuurder eigenlijk niet merkbaar is. Zelfs op de testbank zou je nauwelijks tot geen verschil zien. Als je het op de rollerbank al niet kan waarnemen, dan zal het in de praktijk al helemaal lastig merkbaar zijn. Tijdens een autorit zal je dus geen verschil voelen tussen de normale benzine en de zomerbenzine.
Zuiniger rijden in de zomer
Over het algemeen zou de auto in de zomer wel zuiniger gaan lopen. Toch zal dit niet of nauwelijks met deze zogeheten zomerbenzine te maken hebben. Factoren die een rol spelen bij het zuiniger rijden in de zomer, zijn bijvoorbeeld dat de banden weerbaarder zijn. De banden zouden in de winter door de kou meer druk bevatten, waardoor de rolweerstand toeneemt. Hierdoor gaat het brandstofverbruik ook iets omhoog. Bovendien zouden bijvoorbeeld hybridemotoren slechter functioneren bij lagere temperaturen, waardoor het brandstofverbruik omhoog gaat. Wel zou het gebruik van de airco zorgen voor meer energieverbruik.
Wil jij nou ook brandstof besparen? Dit kan op een hele simpele manier. Met deze knop in je auto kan je tot wel 10 procent aan brandstof besparen.