Een boete voor het opvoeren van e-bikes

Je werd in Nederland al langere tijd bekeurd voor te hard rijden op een scooter, brommer of snorfiets en nu komt daar de e-bike bij. Dit gebeurt met behulp van een rollerbank, die na kan gaan of het voertuig is opgevoerd. Dat wil zeggen dat er wordt gecontroleerd of de e-bike is voorzien van een snelheidsbeperking. Nederlandse scooters, brommers, snorfietsen en e-bikes zijn standaard uitgerust met een snelheidsbeperking, maar deze kan ongedaan gemaakt worden. In dat geval is een scooter of e-bike ‘opgevoerd,’ en dat is in Nederland verboden. Door middel van een rollerbank kan eenvoudig worden nagegaan of de snelheidsbeperking aanwezig is of dat deze ontmanteld is. Voor scooters, brommers en snorfietsen werd de rollerbank al langer ingezet, voor de e-bike is dat nieuw. Er worden op dit moment 247 nieuwe rollerbanken in gebruik genomen die ook geschikt zijn om e-bikes te checken.

 

Hoe hard mag je rijden op een e-bike?

In Nederland geldt er een snelheidslimiet voor elektrische fietsen en fatbikes van 25 kilometer per uur. Dat is 20 kilometer per uur minder dan een scooter, brommer of snorfiets. Die mogen maximaal 45 kilometer per uur, maar in dat geval is wel een helm kentekenplaat, achteruitkijkspiegel én aansprakelijkheidsverzekering verplicht. Een goedkoper en minder complex alternatief is dan de e-bike, waarvoor deze regels niet gelden. Zodoende werd het opvoeren van e-bikes ook populair, met als gevolg een groeiend aantal verkeersongelukken met de elektrische fiets. In 2022 leidde dat zelfs tot een record: nog nooit waren er in Nederland zoveel – dodelijke – ongevallen met fietsen als in dat jaar. Bovendien staat Nederland binnen Europa op de derde plaats wat betreft het aantal e-bikes dat verkocht wordt. De overheid werd daarmee gedwongen tot maatregelen om het aantal – opgevoerde – e-bikes terug te dringen en zodoende het aantal verkeersongelukken te verminderen.

Hoe hoog is de boete voor een opgevoerde e-bike?

Je bent nu natuurlijk benieuwd hoeveel geld je kwijt bent als je gepakt wordt met een opgevoerde e-bike. Dat is een hele hoop geld – en significant meer dan bij een opgevoerde scooter, brommer of snorfiets. Bij die voertuigen is de boete afhankelijk van de mate waarin het voertuig is opgevoerd. Tot tien kilometer per uur sneller dan is toegestaan betaal je 60 euro, tussen de tien en vijftien betaal je 120 euro en boven de twintig kost het je 250 euro. Als je een elektrische fiets opvoert, kun je je borst alvast natmaken, want dan liggen de boetes nog veel hoger. Er wordt bij e-bikes namelijk niet gewerkt met snelheidsmarges: als je fiets is opgevoerd, betaal je automatisch een bedrag van 290 euro. Dat is dus nog veertig euro meer dan een opgevoerde scooter die 20 kilometer te hard rijdt.

Ben je benieuwd naar andere verkeersboetes en de hoogte daarvan? Dit zijn de prijzen van alle verkeersboetes in 2024!