Hoeveel geld geven we uit aan cadeaus met Sinterklaas?
Het blijkt dat Nederlanders steeds meer geld uitgeven aan sinterklaascadeaus. Dit is uit een onderzoek onder duizend mensen naar voren gekomen. Zo was het gemiddelde bedrag dat in sinterklaascadeaus werd uitgegeven voorheen 114 euro. Dit jaar is dat bedrag gestegen naar 129 euro. Dat is een stijging van gemiddeld 13%.
Arjan Kuiper, oprichter van lootjesstrekken.nl, voerde het onderzoek uit en vertelde er het volgende over: ”Ondanks de hogere kosten voor levensonderhoud is de Nederlander nog steeds bereid geld uit te geven aan deze traditie”. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat de helft van de volwassenen in Nederland Sinterklaas viert.
Consument is wel kritischer over de prijzen
Consumenten lijken steeds meer op de prijzen te letten, stelt branchevereniging VBZ. Zo kiezen zeven op de tien consumenten dit jaar voor veel aanbiedingen, kiezen ze vaker voor een huismerk of bezoeken ze discounters. De meest gekozen cadeaus blijven natuurlijk de pepernoten en de chocoladeletters. Niet geheel verbazingwekkend.
Hoe zien de verlangilijstjes van kinderen eruit?
Winkels als Bol.com en Intertoys stellen dat op verlanglijstjes van kinderen dit jaar vooral Lego, robot-speelgoed en knuffels staan. Daarnaast ziet Marktplaats vooral veel interesse in tweedehands speelgoed en de houten speelgoed doet het bij de Action dan weer erg goed. Waarom dit jaar deze knuffels zo populair zijn? Dat verklaart Bol.com onder andere door trends op TikTok en het zogeheten ‘newstalgia’. Daarmee wordt speelgoed van vroeger bedoeld die in een modern jasje is gestoken. Denk bijvoorbeeld aan de Tamagotchi uit de jaren 90 en virtuele huisdieren. Maar niet alleen de kinderen onder ons hebben een wenslijstje, want een andere rage is speelgoed voor volwassenen. Zo staat dit jaar bij Bol.com Lego in de top-3 cadeaus voor volwassenen.
Nederlanders lijken dus steeds meer uit te geven aan sinterklaascadeaus en geven hier dus gemiddeld zo’n 129 euro aan uit.