Wat doe je al je prijs aan de kassa anders is?
Mocht de kleding bevallen, is het tijd om af te rekenen. Maar welke prijs moet je betalen als het prijskaartje afwijkt van de prijs in de kassa? Die vraag kwam binnen op het Radar-forum. Een gebruiker kocht namelijk een jas bij kledingwinkel Mango: het prijskaartje gaf 69,99 euro aan, maar bij de kassa bleek hij 79,99 euro te kosten. Een onaangename verrassing, lijkt ons.
De Forum-gebruiker vroeg aan een winkelmedewerker waar dit prijsverschil vandaan kwam. Er werd verteld dat de prijs van 69,99 euro alleen geldt in Spanje en Portugal, aangezien Mango een Spaanse winkelketen is. Maar is dat een goede reden om de klant alsnog de hogere prijs te laten betalen? Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) is dit geen goed argument.
Als internationale winkelketens in verschillende landen verschillende prijzen hanteren, moet dat gewoon duidelijk zijn. “Bijvoorbeeld met een prijskaartje waarop de prijzen voor verschillende landen staan, vaak met een vlaggetje voor het land.” Dat vertelt een woordvoerder van de ACM.
Prijskaartje aan het product is meestal leidend
In het geval dat er één bedrag op het prijskaartje staat, is dit leidend. “Het is juridisch niet juist om te bepalen dat alleen de prijs in de kassa geldt. De consument heeft recht op de prijs die het prijskaartje aangeeft”, legt een woordvoerder van de ACM uit. “Tenzij het overduidelijk is dat er een fout is gemaakt. “Bijvoorbeeld als er een komma verkeerd staat.” Een verschil van 10 euro zal dan waarschijnlijk ook niet vallen in de categorie ‘overduidelijke fouten’. Een voorbeeld van wel een ‘overduidelijke fout’ is een televisie die 99 euro lijkt te kosten, terwijl deze televisie normaal gesproken 999 euro kost. Dan is het natuurlijk duidelijk dat de prijs niet klopt en geldt de prijs die de kassa aangeeft.
Verkoper moet de prijs van het kaartje volgen
“Als consument kun je nakoming verlangen”, vervolgt de woordvoerder. Dat wil zeggen dat je het product moet krijgen voor de prijs op het prijskaartje. Je moet wel opletten, zo plaatst de ACM er wel een kanttekening bij: “Als je betaalt, ga je akkoord met de prijs die de kassa aangeeft. Dan kun je daar achteraf niet meer over klagen.”
Mocht de verkoper niet de prijs van het prijskaartje aanhouden en toch voor een hoger bedrag uit de kassa kiezen, ondanks dat er geen ‘overduidelijke fout’ is gemaakt. Dan kun je melding maken bij de ACM Consuwijzer én een brief sturen met het verzoek om het product alsnog voor de aangegeven prijs te verkopen. De ACM is zo aardig geweest om een voorbeeldbrief op te stellen, om je hiermee op weg te helpen. Dus altijd opletten in de winkel, al zou dat voor ons als ‘koopjesjagers’ geen probleem moeten zijn.