10. Action
Op de tiende plaats vinden we Action, de winkelketen met de focus op discountprijzen. Action is het snelst stijgende Nederlandse merk van het afgelopen jaar en steeg zodoende drie plaatsen op de wereldranglijst. Action heeft een totale waarde van 2,3 miljard dollar en steeg het afgelopen jaar maar liefst 21% in waarde.
9. Spar
Op de negende plaats vinden we Spar, die daarmee is uitgeroepen tot succesvolste supermarktketen van Nederland. Met een totale waarde van 2,3 miljard dollar laat deze supermarktketen bedrijven als Albert Heijn, Jumbo en Plus ver achter zich.
8. Just Eat Takeaway
Op de achtste plaats vinden we Just Eat Takeaway, ook wel bekend als Thuisbezorgd, is de meest succesvolle bedrijf van ons land wat betreft het online bestellen van maaltijden. Just Eat Takeaway is goed voor een totale waarde van 2,7 miljard dollar.
7. Ziggo
Op de zevende plaats vinden we Ziggo, het grootste en meest succesvolle aanbieder van televisie, internet en telefonie van Nederland. Ziggo heeft een totale waarde van 3,2 miljard dollar.
6. Rabobank
Op de zesde plaats vinden we de Rabobank, na ING is de ‘Rabo’ uitgeroepen tot succesvolste bank van Nederland. De Rabobank heeft een totale waarde van 3,5 miljard dollar.
5. KPN
Op de vijfde plaats vinden we KNP, uitgeroepen tot meest succesvolle telefoonprovider van Nederland. KPN heeft een totale waarde van 5,1 miljard dollar.
4. Philips
Op de vierde plaats vinden we Philips, het bekendste én succesvolste elektronicabedrijf van Nederland. De sponsor van de Eindhovense voetbalclub PSV is goed voor een totale waarde van 5,8 miljard dollar.
3. ING
Op de derde plaats vinden we ING, de Nederlandse bank met de iconische leeuw in het logo die volgens de cijfers verreweg het meest succesvol is. ING heeft een totale waarde van 8,5 miljard dollar. Daarmee heet ING de hoogste merkwaarde in de categorie financiële diensten en staat bovendien voor het eerste in de landelijke top 3.
2. Booking
Op de tweede plaats vinden we Booking, waar we jaarlijks allemaal onze prachtige hotelkamers reserveren. Booking is goed voor een totale waarde van 11,4 miljard dollar. De merkwaarde van Booking steeg afgelopen jaar met maar liefst 21% en wordt door consumenten betiteld als een betekenisvol en onderscheidend merk.
1. Heineken
Heineken is uitgeroepen tot het meest succesvolle Nederlandse merk, met een totale waarde van 13,7 miljard dollar. De afgelopen twee jaar heeft Heineken zijn winstaandeel bovendien met 18% zien stijgen, evenals zijn positie op de wereldranglijst. Heineken is daarmee een bedrijf met een absoluut premium product, dat kwaliteitsbewuste consumenten aanspreekt.
Natuurlijk zijn er nog vele andere bedrijven en merken die het wereldwijd enorm goed doen, maar niet tot de top 10 behoren. Bekende Nederlandse merken als Albert Heijn en Bol.com hebben beide een totale waarde van meer dan een miljard dollar, maar vallen helaas net buiten de top 10. Basic-fit bevindt zich met een totale waarde van 986 miljoen dollar op de 17e plek, gevolgd door Rituals op de 18e plek met een totale waarde van 759 miljoen dollar. Op de 29e en 30e plek vinden we Wehkamp en Plus, met een totale waarde van respectievelijk 248 miljoen dollar en 223 miljoen dollar. Bekijk het hele rapport hier.