De Mustang Mach-E is de eerste elektrische Mustang, maar ondanks dat we de pompslang inruilen voor de stekker is deze bak bijzonder stoer en sportief. Meeste elektrische auto’s voelen toch al snel als ‘dertien in een dozijn’, maar daar heeft deze topwagen weinig last van.
Snel optrekken en snel laden
De USP’s van deze auto worden al snel duidelijk tijdens het rijden. Want hoe snel de Mustang Mach-E optrekt, daar word je bijna eng van. Het is een van de grote voordelen van elektrisch rijden en de Mustang is hierin geen uitzondering. Waar de auto zich wel onderscheid is hoe snel de auto laadt.
Op het grote centrale scherm zie je al vrij snel waar en wanneer je het beste kunt laden. Meeste pompstations hebben deze dagen de mogelijkheid om snel te laden, en het snelladen doet zijn naam eer aan: In een kleine 10 minuten krijg je er 80 kilometer aan rijbereik bij. Geen gezeik onderweg naar huis, even een koffietje halen en je kan doorrijden.
Oh ja, nog een toffe feature: de auto heeft niet alleen een ruime achterbak maar ook aan de voorkant nog een handige extra ruimte voor bagage.
Paardje in galop
De Mustang is natuurlijk vernoemd naar het paardenras en dit was dan ook de rode draad van het event. Samen met een groep influencers en journalisten werd ons verteld om stipt 10 uur aanwezig te zijn op een manege in Zeeland. Dat is best een stuk rijden, maar in de nieuwe Mustang Mach-E is dat helemaal geen straf.
We werden verwelkomd met een bakkie pleur en een Zeeuwse bolus (when in Rome…), waarna de Public Relations manager van Ford Nederland ons meenam in de geschiedenis van Mustang. Het was zeer interessant om te zien hoe de iconische auto over de jaren heen is geëvolueerd met de nieuwe elektrische versie als toppunt van innovatie.
En toen was het tijd om de elektrische paarden eens naast wat echte paarden te zetten. Aha, vandaar de manege!
Vierspan versus SUV
We kregen een demonstratie van Edwin van der Graaf, wedstrijdrijder en voormalig eerste koetsier van de koninklijke stallen. We kregen ingefluisterd dat hij zelfs nog de bruiloft van ons Wimlex heeft gereden. Op de manege bevond zich een indrukwekkend parkour voor vierspan rijden, compleet met heuvels, tunnels en allerlei andere obstakels. Het was indrukwekkend om te zien hoe goed de paarden op elkaar ingespeeld waren, en we mocht zelf ook nog even achter op de kar.
Best spannend, kunnen we jullie vertellen. Dat gaat harder dan je in eerste instantie verwacht.
Vervolgens was het aan ons om zelf ook een paard en wagen te besturen. Dat ging bij lange na niet zo soepel als het rijden in de Mustang Mach-E. Nee hoor, doe ons maar de elektrische SUV.
Aan het eind van de dag was de conclusie vrij duidelijk: de Ford Mustang is bliksemsnel, verrassend ruim en ziet er mooi strak uit. Als dit de toekomst van elektrisch rijden is, dan zijn wij erbij.
Voor meer informatie over de Ford Mustang Mach-E, bezoek de website van Ford.
In samenwerking met Ford Nederland