China is de grootste leverancier van elektrische auto’s
Wereldwijd kiezen steeds meer mensen voor een elektrische auto’s en in Nederland is dat niet anders. In 2022 werden er bijvoorbeeld in ons kikkerlandje wel 312.129 personenauto’s aangekocht, waarvan er 78.305 elektrisch waren. Dat is een percentage van 23,5 procent en de meeste van deze auto’s werden geproduceerd in China. De Republiek China is tenslotte de grootste leverancier van elektrische auto’s wereldwijd, maar dit heeft ook een keerzijde.
De elektrische auto’s worden in China namelijk net zo makkelijk geproduceerd als ze worden afgedankt op een zogeheten autokerkhof. Een voorbeeld hiervan is het autokerkhof aan de rand van Hangzhou, een Chinese stad op zo’n twee uur rijden van Shanghai. Hier staan enorme rijen met zorg geproduceerde elektrische auto’s, die hun Waterloo vinden op een afgelegen industrieterrein tussen het onkruid en gruis.
De elektrische auto is het slachtoffer van innovatie
De enorme hoeveelheid elektrische auto’s die zich op dit autokerkhof in Hangzhou verzamelen zijn het resultaat van grenzeloze ambities. Door de enorme vraag naar elektrische auto’s positioneert China zich graag als prominente speler op de markt. Hierdoor produceerde China alleen al in 2022 meer dan zes miljoen elektrische én hybride auto’s.
De meeste Chinese fabrikanten werden in eerste instantie gesteund door de overheid, maar die steun viel voor een groot deel van de fabrikanten langzaamaan weg. Hierdoor slonk het aantal fabrikanten van elektrische auto’s van 500 in 2019 naar slechts 100 vandaag de dag. Alle afgedankte auto’s belandden op een autokerkhof als in Hangzhou of een vergelijkbare plek elders in het land. Een autokerkhof in China is dus een fundamenteel andere plek dan wij in Nederland gewend zijn, aangezien het louter nieuwe en kwalitatief goede auto’s bevat. Op Nederlandse autokerkhoven zul je alleen maar schroot tegenkomen.
De productiesnelheid van elektrische auto’s is enorm
Een andere oorzaak van het stranden van heel veel Chinese, elektrische auto’s heeft te maken met het tempo waarmee de ontwikkeling binnen deze markt gemoeid is. De elektrische automarkt is namelijk nogal veranderlijk en onvoorspelbaar, waardoor ook veel automodellen snel achterhaald raken en niet meer relevant worden geacht. Veel elektrische auto’s zouden bovendien bedoeld zijn voor levering van taxi’s, maar dit vond nauwelijks aftrek. Zodoende zijn veel van deze elektrische auto’s alsnog afgedankt, terwijl ze in feite een zeer goede staat van dienst hebben. Al met al heeft China de markt en de productie van elektrische auto’s behoorlijk onderschat. Het gevolg hiervan is dat het veel splinternieuwe modellen worden afgedankt alsof het besturen ervan niet waard zijn.
Bekijk de YouTube-video hieronder voor een impressie: