Supermarkten proberen ons koopgedrag te beïnvloeden
Je herkent het vast wel bij jezelf: als je naar de supermarkt gaat, zul je doorgaans met meer naar huis gaan dan je op voorhand van plan was. Waar je waarschijnlijk nog niet bij stil had gestaan, is het feit dat supermarkten jouw koopgedrag doelbewust probeert te manipuleren. Dat het langzaam openen van de poortjes in supermarkten daar één van was, had je misschien alleen nog nooit beseft. Wat wellicht wel tot de verbeelding spreekt is de grootte van de winkelmandjes: hoe groter die zijn, hoe meer we geneigd zijn om te kopen. Daarom zijn de winkelmandjes door de jaren heen met wel 25% gegroeid, in de hoop dat wij als bezoekers de mandjes ook steeds meer zullen vullen.
De positie van de producten is een bewuste keuze
Het zal je bijvoorbeeld ongetwijfeld wel zijn opgevallen dat alle supermarkten hun groente-en fruitafdeling aan het begin van de winkel hebben gepositioneerd. Dit is een heel bewuste verkoopstrategie: als we eerst gezonde producten als groente en fruit in ons winkelmandje hebben gegooid, zijn we eerder bereid tot het kopen van ongezonde producten. Zou de supermarkt juist de ongezonde producten vooraan de winkel plaatsen, zullen we die waarschijnlijk snel voorbij lopen. Hetzelfde geldt voor de positie van de zuivelafdeling: als je erover nadenkt, besef je je waarschijnlijk dat deze zich bijna áltijd achterin de winkel bevindt. Opnieuw een bewuste keuze: omdat eigenlijk elke winkelbezoeker iets nodig heeft van de zuivelafdeling, heeft je supermarkt hem achterin de winkel geplaatst om ervoor te zorgen dat je ook langs alle andere schappen in de winkel loopt. Slim, maar sluw.
Waarom openen de poortjes dan zo langzaam?
Je vraagt je nu natuurlijk af wat de reden is dat de poortjes in supermarkten zo langzaam opengaan én waarom dit onderdeel is van hun marketingstrategie. Ga maar eens na bij jezelf: als je haast hebt en vrij vastberaden op je doel afgaat – omdat je bijvoorbeeld niet zo heel erg veel nodig hebt – probeert je supermarkt je alsnog te verleiden om meer te kopen dan je van plan bent. Door de poortjes bij de ingang langzaam te openen, probeert de winkel jouw snelheid te vertragen en daarmee je loopritme te breken. Hierdoor zul je zeer waarschijnlijk toch meer tijd in de winkel spenderen, omdat je je tempo noodgedwongen hebt moeten aanpassen. En dat komt de supermarkt weer erg goed uit, omdat je dat ook meer tijd neemt om om je heen te kijken.
Wil jij weten of je niet beter je boodschappen bij een andere supermarkt kan doen? Bekijk dan de goedkoopste en duurste supermarkten in 2023, uit onderzoek van de Consumentenbond.