De teams en hun Formule 1-coureurs van het seizoen 2022
Een aantal Formule 1-teams blijft intact en een aantal verandert qua coureurs in het seizoen 2022. Hieronder vind je een overzicht.
Red Bull Racing-coureurs: Max Verstappen en Sergio Perez
Red Bull Racing trapt af met hetzelfde duo van Formule 1-coureurs van dit seizoen. Na meerdere teamgenoot wissels voor Verstappen in afgelopen jaren brengt dat de nodige stabiliteit. Dit is belangrijk omdat teams 2022 ingaan zonder elkaars kaarten in te zien wat betreft het wagen-ontwerp. Veel zal afhangen van de feedback van de coureurs. Nu de Mexicaanse Perez aardig ingeburgerd is bij het Oostenrijkse team zal zijn ervaring des te meer tellen. Hopelijk gaat de teller van de overwinningen van Max Verstappen nog aardig stijgen de aankomende jaren.
https://www.instagram.com/p/CVVzOz1owWa/
Mercedes-coureurs: Lewis Hamilton en George Russell
Een combinatie om alvast naar uit te kijken. Valtteri Bottas heeft plaatsgemaakt voor de volgende Britse belofte. George Russell wordt door velen gezien als de volgende coureur die mogelijk jaren de Formule 1 zal domineren. Dat hij uitgerekend plaatsneemt naast de huidige Britse held is een interessant vooruitzicht. Zal de nieuweling braaf volgen of krijgt Hamilton het moeilijk?
Ferrari-coureurs: Charles Leclerc en Carlos Sainz
Ook Ferrari kiest voor stabiliteit in het Formule 1 seizoen van 2022. Het team dat eigenlijk voor podiums en titels hoort te vechten worstelt al jaren om dat niveau te hervinden. Beide coureurs blijken consistent genoeg om het herstel naar de voorhoede te bolwerken. Nu nog een auto die dat waarmaakt en Ferrari zal zomaar prettig kunnen verrassen.
McLaren-coureurs: Daniel Ricciardo en Lando Norris
Eveneens een team dat terugverlangt naar de gloriejaren. McLaren hoort óók vooraan als één van de inmiddels historische teams met diverse wereldtitels op zak. Met Ricciardo en Norris is McLaren nog steeds aan het juiste adres als wij naar hun prestaties kijken in 2021. Evengoed omdat een jonger talent en een ervaren coureur een zeker balans brengt intern.
Alpine-coureurs: Fernando Alonso en Esteban Ocon
Als fabrieksteam van een grote motorfabrikant in F1, is meevechten voor goud eigenlijk het enige wat telt. Zo een motor kost honderden miljoenen om te ontwikkelen (we vergeten voor gemak de andere kosten) en is een uitgangsbord voor het merk. Ook dit geldt voor Alpine – wat anders bekend staat als fabrieksteam van Renault.
https://www.instagram.com/p/CXHQJQ0oZs5/
Met nogmaals de tweevoudig wereldkampioen Alonso en Ocon, die in 2021 zijn eerste race won voor het team, zit de Franse equipe qua line-up wel goed. Beide coureurs weten wat nodig is om het onderste uit de kan te halen qua prestaties van materieel.
Aston Martin-coureurs: Sebastian Vettel en Lance Stroll
Aston Martin steekt niet onder stoelen wat het plan is voor de toekomst: het historische automerk, nu in handen van zeer vermogende zakenman Lawrence Stroll, mikt op wereldkampioenschappen.
Twee (zelfde) coureurs gaan daarbij helpen. Vettel is als viervoudig wereldkampioen immers ervaren genoeg. Daarnaast zal de zoon van Lawrence, Lance Stroll, ook wederom uitkomen voor het team van zijn vader. De relatief jonge Canadees kan zodoende putten uit de ervaring en feedback van zijn succesvolle teamgenoot.
AlphaTauri-coureurs: Pierre Gasly en Yuki Tsunoda
Het satelliet-team van Red Bull Racing begint eveneens met dezelfde Formule 1-coureurs aan 2022.
Daar waar Gasly hard aan de weg heeft getimmerd qua reputatieherstel en van onschatbare waarde is voor het team, begint Tsunoda (weer) naast hem aan zijn tweede volledige seizoen. De Japanner blijkt snel en durft te duelleren. Wat nog ontbreekt is consistentie. 2022 zal make or break zijn wat betreft zijn aanblijven op hoogste niveau.
Williams-coureurs: Alexander Albon en Nicholas Latifi
Door de promoverende Russell van Williams naar Mercedes is er een plekje vrijgekomen bij het eerstgenoemde Britse team. De nieuwe Mercedes-ster Russell, die Albon heel goed kent, hield een pleidooi voor zijn kameraad. Het heeft geholpen, de voormalig teamgenoot van Verstappen keert namelijk terug in de koningsklasse
Hij neemt plaats naast Formule 1-coureur Nicholas Latifi in 2022, de aanblijvende Canadees reed recent grotendeels in de schaduw van Russell, maar heeft zich niettemin bewezen als méér dan een pay driver.
https://www.instagram.com/p/CWi8kqIKeNN/
Ook Williams beklimt de moeizame weg terug naar de top. Door de overname is geld niet meer het grootste probleem wat die ambitie ophoudt. Gaan wij ze eindelijk steevast in de punten zien in 2022?
Alfa Romeo-coureurs: Valtteri Bottas en Guanyu Zhou
Het enige team met een volledig nieuwe line-up. Alfa Romeo ‘erft’ Bottas van Mercedes. De Fin kon in zijn tijd bij Mercedes het nooit echt moeilijk maken voor Hamilton. Maar toch. De subtopper kiest voor een exit via de achterdeur min of meer – tenzij Alfa opeens meedoet.
De ‘eerste’ Chinese F1-coureur is natuurlijk een prachtig PR-verhaal. Des te meer, omdat zijn komst de deur opent voor Chinese sponsoren. Naar verluidt goed voor 30 miljoen dollar.
Het moet nog wijzen of Zhou in zijn rookie-jaar ook een meerwaarde is in prestaties vooralsnog.
Haas-coureurs: Mick Schumacher en Nikita Mazepin
Zo ongeveer het jongste duo van de grid krijgt een vervolg bij Haas in 2022. Het afgelopen seizoen – een gap year. De auto, een diva zogezegd, kreeg amper tot geen updates. Allemaal bedoelt om als bij de Formule 1-teams in 2022 te horen die sterk uit de startblokken komt met een volledig nieuwe wagen.
Het brengt de lijdensweg van de bovengenoemde Formule 1-coureurs in perspectief, want een puntenloos seizoen gekenmerkt door elkaar het leven zuur maken achteraan de grid – of fungeren als rijdende chicane voor tig snellere auto’s – het maakt de keiharde competitie een stuk minder leuk voor de deelnemer. In 2022 moet het echt beter.
Wil jij de races van de Formule 1 gratis kijken? Check dan de gratis livestreams om Formule 1 te kijken.