Een sollicitatiegesprek blijft spannend

Ongeacht hoeveel ervaring je hebt, voor de meesten blijft een sollicitatiegesprek altijd spannend. Je wilt het beste van jezelf laten zien in de hoop dat je je droombaan binnen kunt slepen. En tegelijkertijd wil de werkgever natuurlijk ook bepaalde aspecten en kernwaarden van het bedrijf in jou terugzien. Het is dus altijd een toneelstukje waarin je net de goede balans moet vinden om jezelf te kunnen verkopen.

Gelukkig zijn er genoeg wetenschappers die zich verdiepen in onderwerpen als communicatie, psychologie en bedrijfskunde die door zowel de context van het bedrijfsleven als het gedrag van de mensen te analyseren, tips kunnen geven. Op deze manier is er ook de 7-38-55 sollicitatieregel, waarmee jij je volgende baan zo naar binnen weet te slepen.

Wat is de 7-38-55 sollicitatieregel?

Maar wat is die sollicitatieregel dan precies? De 7-38-55 sollicitatieregel werd voor het eerst geïntroduceerd door psycholoog Albert Mehrabian in 1967. Deze regel beschrijft hoe luisteraars de elementen van communicatie beoordelen. Dit is grotendeels een onbewust proces, maar als jij als sollicitant hier kennis van hebt, kun je het dus ook in jouw voordeel inzetten.

7-35-55 regel sollicitatie

Mehrabian stelt dat luisteraars voornamelijk drie hoofdcategorieën beoordelen: gesproken woorden, stemtoon en lichaamstaal. Al deze onderwerpen brengen zogeheten ‘cues’ met zich mee; een indruk die de luisteraar van je krijgt. Het gaat voornamelijk over de vragen: hoe komt wat je zegt bij de ander over, en hoe overtuigend ben je?

Zo wordt jouw volgende sollicitatiegesprek een eitje

De sollicitatieregel stelt dat slechts 7 procent van de communicatie overgebracht wordt door woorden. De toon van de stem zou volgens Mehrabian zo’n 38 procent betreffen waardoor de andere 55 procent van de communicatie uit gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal wordt gehaald. Tijdens sollicitatiegesprekken zijn we vaak gefocust op het geven van de ‘juiste’ antwoorden, maar toch blijkt dat de manier waarop je je presenteert (en hoe de interviewer dit weer interpreteert) belangrijker is in de beoordeling. Hoe kun je dit dan aanpakken? Effectieve communicatie vereist een beheersing van intonatie en non-verbaal gedrag, wat natuurlijk lastig kan zijn als je zenuwachtig bent. Je kunt dit dus goed oefenen zodat je in ieder geval in je toon en houding zelfverzekerd overkomt.

Daarnaast zijn er nog een paar hulpmiddelen om ervoor te zorgen dat je je boodschap goed over kunt brengen. Zo is het maken en behouden van oogcontact essentieel. Ogen vertellen ontzettend veel en zijn dus een krachtig middel om een connectie te maken met de luisteraars. Ook zijn de toonhoogte, tempo en gepaste handgebaren heel belangrijk. Als je enthousiast wilt zijn, kun je je stem ietwat verhogen. Is het een serieus onderwerp? Dan verlaag je je stem een beetje. Voor een goede houding is het goed om rechtop te zitten, licht naar voren te leunen en je schouders te ontspannen. Zorg ook dat je niet te hoog in je adem zit!