De betrouwbaarheid en Japanse schoonheid van Mazda’s vakmanschap

Japanse en Koreaanse wagens scoren het altijd goed als het aankomt op betrouwbaarheid. In de lijst van de top 10 meest betrouwbare auto’s (Reliability Index) vind je maar liefst vijf wagens van Japanse komaf. Ze weten dus waar ze mee bezig zijn, maar het gaat veel verder dan dat.

Mazda heeft zich tevens altijd weten te onderscheiden op het gebied van design. In de loop der jaren heeft het automerk een eigen designidentiteit ontwikkeld die sterk beïnvloed is door Japanse ideeën over esthetiek. Deze identiteit is niet alleen in één oogopslag herkenbaar, maar spreekt mensen aan van over de hele wereld.

mazda-interieur-japans.jpg

De wagens worden gekenmerkt door eenvoudige, sterke lijnen die voortdurend in beweging lijken te zijn. Wat opvalt is de sterke band met de natuur. Dit is in de ‘Kodo-designtaal’ verwerkt, dat zich richt op het verbreden van de Japanse esthetiek met drie elementen: Yohaku, wat letterlijk de schoonheid van de lege ruimte betekent; Sori, oftewel rondingen met evenwicht en balans; en Utsuroi, het spel van licht en schaduw.

Een fantastisch voorbeeld van dit designconcept is de S-vormige curve op de zijpanelen van de Mazda. Wanneer een auto door zijn omgeving  beweegt, dan creëert het voortdurend veranderende licht patronen in een S-vorm, wat het idee van de beweging versterkt. Maar het gaat verder. Ook op het dashboard en de stoelen spelen licht en schaduwen een grote rol. Het resultaat: de perfecte combinatie van een minimalistische vorm en een rijkdom aan expressie. Japanse esthetiek ten top.

Mazda nieuwe wagens

Deze Kodo-designfilosofie werpt zijn vruchten af, en hoe! Mazda werd op de kaart gezet op het gebied van design en zowel de Mazda RX-Vision als de Vision Coupé werden in 2015 en 2017 uitgeroepen tot ‘Mooiste Concept Car van het Jaar’. De ultieme bekroning was toch echt voor de Mazda3 van de laatste generatie. Deze won in 2020 de titel ‘World Car Design of the Year’. Sick!

Mazda’s Takumi: van kleimodel naar wagens met emotie

Takumi staat voor een lange traditie van meesterlijk vakmanschap in Japan met vaardigheid en precisie. Mazda’s Takumi  (vakmannen) werken vooral met klei en metaal en hebben het doel om auto’s te creëren die tot de verbeelding en het hart van hun eigenaren spreken. Het ultieme doel: het gevoel van eenheid tussen de auto en de bestuurder met puur rijplezier.

Bij Mazda willen de Takumi veel meer dan alleen maar auto’s maken, ze willen de wagens daadwerkelijk tot leven brengen. De manier waarop er rekening gehouden wordt met de ruimte, de materialen behandeld worden en aandacht besteed wordt aan detail is diep Japans. Diep Mazda’s.

 

Aan de hand van schetsen gebruiken de Takumi meesters klei om de emotie van het voertuig te vertalen in een driedimensionale sculptuur. Wanneer het kleimodel perfect uitgebalanceerd is, wordt het vertaald naar een 3D-model. Met het Kodo-concept in gedachten geven de experts van Mazda iedere wagen een mooie en dynamische expressie. Het ultieme voorbeeld (en prachtige pronkstuk) is de nieuwe Mazda CX-60 (check de YouTube-video hierboven).

De nieuwe Mazda CX-60 bewijst een belangrijke Japanse overtuiging: dat alleen de kracht en precisie van mensenhanden werkelijk artistieke schoonheid kan voortbrengen. Jo Stenuit (Mazda Motor Europe Design Director) is al meer dan 20 jaar betrokken bij het ontwerpen van diverse concept cars en heeft een belangrijke rol gespeeld binnen het Mazda Design Management team om het merk naar een hoger designlevel te tillen. Mazda wil auto’s maken voor mensen die écht van autorijden houden.

jo-stenuit-mazda-design-director.jpg

“Dit komt tot uiting in de manier waarop we de buitenkant vormgeven met onze succesvolle Kodo-designfilosofie en de prachtige, op de bestuurder gerichte interieurs. Kodo creëert een gevoel van beweging door dynamische proporties en handgemaakte oppervlakken en het interieur is altijd gastvrij en overzichtelijk en bekleed met prachtige materiaalcombinaties. Deze combinatie van exterieur en interieur is uniek Japans en Mazda.”, aldus Jo Stenuit.

Mazda Craftsmanship Experience

Wij werden afgelopen week door Mazda uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de Mazda Craftsmanship Experience, een unieke Mazda-beleving waarbij de schoonheid van vakmanschap centraal staat. In de sportieve Mazda MX5 reden we vanuit Amsterdam naar Genk. Ondanks dat dit een ruim twee uur durende rit is, zorgde de MX-5 (welke bovendien terug te vinden is in de top 10 van de Reliability Index) ervoor dat het vloeiend en comfortabel verliep. Deze roadster was niet alleen een genot op de snelwegen, maar is dankzij zijn kleine formaat en lichte gewicht ook enorm wendbaar, wat het fijn maakte om door de drukke stad te manoeuvreren. In onze ogen een ideale roadster voor iedereen die houdt van écht autorijden.

mazda-mx5-getest-MAN-MAN.jpg

Zoals we al zeiden: de schoonheid van vakmanschap stond centraal bij de Mazda Craftsmanship Experience. Eenmaal aangekomen bij Studio Pieter Stockmans in Genk, werd ons dat direct duidelijk. Sinds 1987 focust de studio zich op kleine, unieke porseleinen collecties. Ook maken zij op maat gemaakte collecties aan verschillende Michelin-sterrenrestaurants over de hele wereld. Zo ook aan Brut172, het twee Michelin sterrenrestaurant van Hans van Wolde, waar wij onze ogen en smaakpapillen mochten verwennen.

In de prachtig verbouwde boerderij van Van Wolde worden gasten in verschillende ruimtes bediend, van de lounge-achtige aperitiefruimte tot de gezellige salon en zelfs de keuken. Wat je kan verwachten van het prachtige à la carte menu? Gerechten met een uitzonderlijke beleving op een uitermate hoog niveau. Denk hierbij onder andere een combinatie van koningskrab met filet American van kalf, bloody mary en kaviaar of een romige bisque-saus en de exquise olie verrijkt met een siroopreductie van schelpdierenbisque die chef Van Wolde serveert bij perfect gegaarde Oosterscheldekreeft. Ja, letterlijk en figuurlijk een mond vol.

hans-van-wolde-restaurant-twee-michelin-sterren-limburg.jpg

De gastronomische ervaring van Brut172 wordt compleet gemaakt met een waanzinnige selectie aan schitterende wijnen. Eén ding is zeker: ben je liefhebber van gastronomie en wil jij jezelf écht een keer in de watten laten leggen, dan is dit een must-visit.

Tot slot werd de lijn van vakmanschap voortgezet door een overnachting in het met 5 sterren geclassificeerde Kruisherenhotel Maastricht. Het samenspel van geschiedenis, design, muziek, kunst, gastvrijheid en expertise heeft – op z’n zachtst gezegd – indruk op ons gemaakt en het verbaast ons dan ook niks dat dit hotel is bekroond met de ‘Dutch Hotel Award 2017’.

Mazda MX5 Timo Coolen

Al met al was de Mazda Craftsmanship Experience een evenement waarbij de schoonheid van écht vakmanschap op ieder gebied aan het licht kwam. De professionals vertrouwen vooral op hun vakmanschap, oog voor detail en gevoel voor stijl; en met succes.

In samenwerking met Mazda