1. “Het is niet mijn schuld”
Maak je een fout, zeg dan dat jij het hebt gedaan. Het is niet de bedoeling dat je met een slap excuus aankomt zetten. Tevens is het een slechte eigenschap. Je baas wilt dat je verantwoording neemt.
2. “Ik heb een slecht voorgevoel”
Als je constant een negatieve houding aanneemt, dan vindt je baas je een blok aan het been. Verder kan jouw negativiteit ervoor zorgen dat het team minder goed kan presteren. Door voortdurend te jammeren en te zeuren wordt je niet geliefd bij je collega’s. In het bijzonder bij je baas.
3. “Ik doe het later”
Projecten of taken uitstellen tot het laatste moment zorgt alleen maar voor stress. Voor jou en je team. Het kan ook de voortgang van het project belemmeren aangezien anderen van jouw werk afhankelijk zijn. Als er iets misgaat, dan wordt jij waarschijnlijk aangewezen als schuldige.
4. “Ik heb niets verkeerd gedaan”
Je baas verwacht niet dat je perfect bent. Op het moment dat je “negatieve feedback” krijgt, moet je niet een defensieve houding aannemen. Je komt dan onprofessioneel over. Als je niet bereidt bent om feedback te ontvangen, dan geef jij je leidinggevende de indruk dat je jezelf niet wilt verbeteren.
5. “Ik heb geen vragen”
Tijdens een meeting heb je het idee dat je niet hoeft op te letten (of iets te zeggen). Aan het eind van de meeting heb je geen nuttige bijdrage geleverd en je baas zal merken dat hij niks aan je heeft.
6. “Dat is een stom idee”
Het is niet erg om direct en hard te zijn in de zakenwereld. Echter is het niet nodig om onbeleefd te doen of ruzie te maken met je collega’s. Geen enkel idee is stom. Het kan je helpen om tot een nieuw idee te komen. Uiteindelijk zal je baas minder onder de indruk van je zijn en zich sneller aan je ergeren.
7. “Ik verveel me”
Als je jezelf verveelt op werk, klaag dan bij je kat, je vriendin of bij je familie. Klaag niet bij je baas of collega’s. Als je je baan wilt houden moet je manieren vinden om je werk leuk te maken.
8. “Sorry dat ik laat ben, alweer”
Iedereen komt wel eens te laat. Doe dit niet te vaak op je werk. Je collega’s gaan dan denken dat je het werk niet serieus neemt.
9. “Ik neem dan ontslag”
Je moet niet dreigen dat je ontslag gaat nemen. Het is nogal onprofessioneel, want ze hebben je zo vervangen. #Jammerjoh
10. “Ik ben niet zo slim”
Als je jezelf niet serieus neemt, doen anderen dat ook niet. Schuif je onzekerheid aan de kant en grow some balls.
11. “Ik kan het wel (terwijl je weet dat je het niet kan)”
Deze zin is pas een probleem op het moment je iets écht niet kan. Het is beter om eerlijk en realistisch te zijn, naar jezelf toe en naar je collega’s. Neem niet teveel hooi op je vork. Want doe je dit te vaak, dan gaan je collega’s twijfelen aan je capaciteiten.
12. “Ik heb het altijd zo gedaan”
Blijf niet hangen in het verleden. Je moet jezelf aanpassen aan het bedrijf.
13. “Ik kan niet goed met hem/haar samenwerken”
Dit is iets wat je op de basisschool zegt en niet op werk. Je moet ervoor zorgen dat je ook met die collega’s om kunt gaan om goede resultaten te behalen.
14. “Kan het wachten? Ik heb het namelijk druk”
Het is jouw verantwoordelijkheid om aan je baas te vragen welke taken prioriteit hebben en welke niet. Op deze manier blijf je goed bij de les en weet je welk doel je moet nastreven.
15. “Sorry. Ik ben je email vergeten”
Het niet beantwoorden van een mail, binnen een bepaald termijn, kan zorgen voor frustratie. Het schildert je af als een onprofessioneel persoon. Hierdoor krijgen je collega’s het gevoel alsof je geen tijd wilt verspillen aan hen. Wellicht kunnen zij hierdoor hun deadlines niet halen en dan is het ook jouw schuld.
Deze woorden, zinnen en vragen kunnen je carrière verpesten. Leer hier van.