1. Ken je publiek
Als je voor een publiek spreekt, is dat meestal om een reden. Weet met wie je praat en wat ze willen of nodig hebben. Als het vrienden en familie zijn, vermaak ze dan. Als het een bedrijfsevenement is, leer en inspireer hen dan. Het is absoluut noodzakelijk om de demografie van het publiek te kennen.
2. Repeteren, repeteren, repeteren
Niets wordt makkelijker tenzij je oefent. Als je een grote toespraak hebt, maak dan elke dag tijd om te oefenen. Bereid je doelen en de inhoud ruim van tevoren voor.
3. Oefen met afleiding
Zodra je de inhoud kent, kun je het gaan proberen met afleiding. Dit is om te testen hoe goed je voorbereid bent. Zet de televisie aan of oefen terwijl je kinderen aan het spelen zijn.
4. Zoek een stijl die voor jou werkt
Verschillende evenementen vereisen vaak een andere benadering of stijl. Soms werkt het lezen van een voorbereide speech goed. Voor sommige werkt het om steekwoorden op te schrijven, voor andere juist de volledige tekst. Als dat je stijl is, onthoud dan de inhoud goed zodat je het script kunt wegleggen. Hierdoor voorkom je dat het lijkt op voorlezen. Gebruik de juiste aanpak voor de juiste situatie.
5. Ken de omgeving
Ken de locatie waar je gaat spreken. Zorg dat je er ruim van tevoren bent. Loop door de kamer. Loop het podium op. Ga vast sfeerproeven zodat je op je gemak ben als je gaat spreken.
6. Test alle apparatuur
Niets is vervelender dan problemen op het laatste moment. Vermijd stress door alle apparatuur en audiovisuele functies van tevoren te testen. En heb back-ups!
7. Oefen voor een spiegel
Oefenen voor een spiegel is een goede manier om de juiste hoeveelheid lichaamsbeweging, handgebruik en gezichtsuitdrukkingen te leren.
8. Neem elke gelegenheid om te spreken
De enige manier om ergens beter van te worden, is om het altijd te doen. Het repeteren is goed, maar niets is te vergelijken met het feit dat je voor een publiek staat en het echt doet.
9. Oefen lichaamstaal en beweging
Vergeet niet dat communicatie veel meer gaat over toon en lichaamstaal dan de woorden die we zeggen. De woorden zijn natuurlijk belangrijk, maar de nadruk ligt op onze beweging en lichaamstaal.
10. Vertragen
Het racen door je presentatie kan heel nerveus overkomen. Als je het publiek op een zinvolle manier wilt beïnvloeden, zorg dan dat ze echt horen wat je zegt. Praat niet te snel. Hierdoor zal je boodschap echt binnenkomen.
11. Maak oogcontact
Deze is erg belangrijk en het maakt niet uit hoe groot het publiek is. Maak oogcontact met zoveel mogelijk mensen. Het geeft mensen het gevoel dat je rechtstreeks met hen spreekt. En blijf niet gewoon bij mensen in de eerste paar rijen. Kijk ook naar de mensen achterin.
12. Neem lange pauzes
Vergelijkbaar met het vertragen van dingen, maak een punt om lange pauzes te nemen. En maak ze langer dan je denkt dat geschikt is. Het kan een grote impact hebben op het benadrukken van belangrijke punten en het emotioneel verbinden met het publiek.
13. Oefen tonen
Wees niet eentonig, maar verander in toon en volume. Op deze manier blijft jouw publiek van begin tot het eind volledig betrokken.
14. Gebruik humor en emotie
Het maakt niet uit waar je het over hebt, er is altijd plek voor emotie en humor. Geef je een saaie conferentie, zorg er dan voor dat er veel humor gebruikt wordt om dingen op te fleuren. Zelfspot werkt ook goed. En als je emotioneel begin te worden, gebruik het! Het publiek herinnert zich misschien niet alles wat je zei, maar ze zullen zich herinneren hoe je ze hebt vermaakt.
15. Mentaal voorbereiden
Pak voor je toespraak een momentje. Zorg dat je goed zit, maak je hoofd leeg en ontspan.
16. Projectvertrouwen
Hoe meer zelfvertrouwen je uitstraalt, hoe meer zelfvertrouwen je waarschijnlijk voelt. Zelfs als je doodsbang bent. Doe alsof. Kijk mensen in de ogen en vraag hun aandacht.
17. Ga niet over de toegewezen tijd heen
In geval van twijfel, ga onder de toegewezen tijd. Minder is soms meer. Maar ga er nooit overheen. Het laat zien dat je niet voorbereid bent. Het is ook respectloos voor de agenda van het evenement. Nogmaals, gewoon oefenen.
18. Vraag om feedback
De meesten van ons willen niet om feedback vragen, vooral wanneer we weten dat de reactie enige constructieve kritiek kan bevatten. Spreken is een geweldige manier om contact te maken met mensen en een vaardigheid die we allemaal moeten beheersen. Je weet dus nooit waar een geweldige speech je mee naartoe neemt. Het is een must voor leiders en managers. Het is een must voor de verkoop. Het is in principe een vereiste voor alle ondernemers en bedrijfsleiders. Dus begin ermee!