Slimme business in barre tijden

Sinds de oorlog tussen Rusland en Oekraïne uitbrak, ligt de handel met Rusland onder een vergrootglas. Bedrijven zoals Apple, Shell en Netflix verlieten Moskou vroegtijdig, en merken als LEGO en Nike volgden snel. Toch zijn er altijd mensen die buiten de lijntjes kleuren om winst en grof veel geld te maken. Enter Wijnand Herinckx. Door producten via tussenpersonen en slimme routes naar Rusland te sturen, heeft hij in korte tijd een behoorlijk lucratief handeltje opgezet.

Herinckx gebruikt bijvoorbeeld Turkije als tussenstation. Producten van merken die officieel niet meer op de Russische markt te koop zijn, zoals Reebok en Nike, komen zo alsnog in de schappen terecht. Het levert hem naar eigen zeggen een omzet van maar liefst €35 miljoen(!) op, een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar.

“Ze verbieden het niet”

Het mag misschien niet ethisch voelen, maar juridisch zit Herinckx goed in zijn schoenen. Hij beweert alleen producten te verhandelen die niet onder de Westerse sancties vallen. “Nike wil niet dat hun producten naar Rusland gaan, maar ze verbieden het ons ook niet,” aldus Herinckx in een interview. Met die loophole weet hij zijn bedrijf te laten groeien en inmiddels heeft hij meer dan 80 mensen in dienst.

Hoewel het controversieel is, valt het onder de regels. En laten we eerlijk zijn: als de één zijn dood de ander zijn brood is, dan is Wijnand Herinckx daar het levende bewijs van.

Moreel verwerpelijk

Toch blijft het een gevoelig onderwerp. Aan de ene kant houdt Herinckx zich binnen de lijntjes van de wet, aan de andere kant profiteren hij en zijn bedrijf indirect van een oorlog die al miljoenen levens heeft verwoest. Het is een flink moraal dilemma.

Met Rusland dat nu zelfs de invoer van Westerse producten zonder toestemming van de merken toestaat, lijkt er voorlopig nog geen eind te komen aan deze schimmige handel. Wijnand Herinckx kan in ieder geval nog even door. Of je het nu slim of schaamteloos noemt, feit is dat hij flink profiteert van dit geintje.