Headerfoto via
Afnemend materialisme
Meer dan wekelijks een nieuwe eettent met je beste vrienden uitproberen of een surftrip waar je nieuwe mensen kunt ontmoeten. Onze generatie spendeert liever geld aan dingen die ze kunnen delen met anderen. We reizen meer dan welke generatie ooit. Meerdere continenten bezoeken staat hoog op veel van onze bucketlists. Een trip naar Zuid-Amerika of een nieuwe auto, het laatste kiezen is niet meer zo vanzelfsprekend meer. Spenderen doen we zeker nog, maar op een andere wijze dan de generatie hiervoor. Ervaringen zijn belangrijker geworden dan bezittingen, bovendien maken ze gelukkiger. Dit maakt ons rijk op nog een andere manier. Technologie speelt hier zeker ook een grote rol in. Auto’s delen, appartementje huren, zelfs je kookkunsten delen is maar een klik weg. Alleen de telefoon lijkt als product nog veel voor ons te betekenen. Het is meer dan een gadget, het behoudt al je connecties en relaties. Dat we met veel producten kopen een ecologische voetdruk achterlaten, daar zijn we ons steeds meer van bewust. Minder en duurzamer consumeren wordt steeds meer een bewuste keuze, niet alleen voor jezelf maar ook voor moeder aarde.
Minder aandacht voor geld
We worden niet meer omgekocht door bovengemiddeld salaris en flinke declaraties. Daarbij is het vertrouwen in grote bedrijven is sterk verminderd na de crisis. Maatschappelijk belang wordt belangrijker gevonden. 75% van mensen onder de 35 vindt het belangrijk dat bedrijven maatschappij verantwoord ondernemen en niet alleen winst najagen. De focus wordt steeds meer verlegd van salaris naar persoonlijke ontwikkeling, flexibiliteit en waarden. Samenwerken oogt belangrijker te worden dan concurreren, nog een reden waarom salaris minder relevant lijkt. Er wordt ook meer en langer gestudeerd dan eerst. We zijn niet minder rijk, maar gewoon een beetje vertraagd. Dit diploma zorgt ervoor dat we later meer geld gaan verdienen. Werk en leven wat met elkaar in balans, is belangrijker dan financiële beloningen.
De recessie en 9/11 hebben gezorgd voor een andere mentaliteit. Wie weet wat er morgen gebeurd? Daarvoor vermindert de interesse in producten en die naar ervaringen neemt toe. Dat komt niet alleen terug in het persoonlijke leven, maar ook op de werkvloer. We waarderen onze tijd meer dan geld. En dit willen we goed besteden. Daarom lijkt het misschien alsof we het niet zo goed hebben.