Wat is een supercar?

De term ‘supercar’ werd voor het eerst gebruikt in 1920, toen de Ensign 6 in een Britse krant werd omschreven als een “supercar”. Destijds stond het voor een auto die beter was dan alles wat op de weg te vinden was. Tegenwoordig moet een supercar aan veel hogere eisen voldoen.

Een supercar herken je aan vier kenmerken:

  1. Prestaties: Minimaal 500 pk en een acceleratie van 0-100 km/u in minder dan vier seconden.
  2. Prijs: Een supercar kost minimaal zes cijfers. Exclusiviteit komt met een prijskaartje.
  3. Design: Een supercar is een visueel meesterwerk – de auto waar posters van worden gemaakt.
  4. Zeldzaamheid: Beperkte oplages en lange wachtlijsten zorgen voor exclusiviteit.

Een voorbeeld van een supercar is de Porsche 918 Spyder. Met 887 pk, een prijs van € 781.000 en een productie van slechts 918 exemplaren voldoet deze auto aan alle criteria. Toch zijn er ook sportwagens die net niet als supercar worden gezien, zoals de Porsche Boxster 718 die bij Alex Horner in de garage staat. Hoewel indrukwekkend, mist deze de exclusiviteit en de prestaties die een echte supercar definieert.

Wat is een hypercar?

De hypercar gaat een stap verder dan de supercar. Dit type auto vertegenwoordigt de absolute top van wat technologisch mogelijk is, met prestaties die bijna buitenaards lijken.

Kenmerken van een hypercar zijn:

  1. Prijskaartjes van zeven cijfers: Denk aan bedragen rond de 1 miljoen euro of meer. Een hypercar is niet voor de gemiddelde portemonnee.
  2. Innovatieve technologie: Hypercars bevatten vaak hybride systemen, actieve aerodynamica, en materialen zoals carbonfiber om het gewicht te verminderen.
  3. Zeer beperkte oplages: Wereldwijd worden meestal minder dan 1000 exemplaren geproduceerd, wat ze uiterst exclusief maakt.
  4. Prestatie: Hypercars sprinten doorgaans in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 km/u. Bijvoorbeeld de Bugatti Veyron Super Sport doet dit in 2,5 seconden, terwijl de McLaren P1 slechts 2,8 seconden nodig heeft.

Voorbeelden van hypercars zijn de Ferrari LaFerrari, McLaren P1 en Bugatti Veyron Super Sport. Neem bijvoorbeeld de McLaren P1: met een prijs van € 1,09 miljoen, slechts 375 geproduceerde exemplaren en futuristische technologie is dit een schoolvoorbeeld van een hypercar.

Het verschil tussen een hypercar en supercar zit vooral in de exclusiviteit, prijs en technologische vooruitgang. Hypercars laten zien wat er mogelijk is als prestaties geen limieten hebben.

Wat is een megacar?

Als je dacht dat hypercars de top waren, dan brengt de megacar je naar een geheel nieuw niveau. Deze term werd geïntroduceerd door Koenigsegg, een Zweeds automerk dat met de One:1 de eerste megacar op de markt bracht.

Wat maakt een megacar uniek?

  1. Vermogen: Een megacar levert minimaal 1000 pk. De Koenigsegg One:1 bijvoorbeeld levert 1341 pk, wat gelijkstaat aan één megawatt vermogen.
  2. Innovatie: Megacars beschikken over revolutionaire technologieën, zoals het direct-drive systeem van de Koenigsegg Regera, waarmee schakelen verleden tijd is.
  3. Extreem lage oplages: Deze auto’s zijn vaak beperkt tot enkele tientallen stuks, wat ze nog zeldzamer maakt dan hypercars.
  4. Prestatie: Megacars zijn ongeëvenaard in acceleratie. De Koenigsegg Regera accelereert bijvoorbeeld van 0 naar 100 km/u in slechts 2,8 seconden, terwijl de One:1 dit in 2,6 seconden doet.

De Koenigsegg Regera, met zijn 1500 pk en grensverleggende technologie, is een perfect voorbeeld. Megacars tillen prestaties en exclusiviteit naar een niveau dat zelfs hypercars doet verbleken.

Het verschil tussen supercar, hypercar en megacar

Het verschil tussen een supercar, hypercar en megacar zit in de prestaties, technologie en exclusiviteit:

  • Supercar: Hoge prestaties en exclusiviteit, maar relatief bereikbaar.
  • Hypercar: Nog zeldzamer, duurder en technologisch geavanceerder.
  • Megacar: Het absolute topsegment met meer dan 1000 pk en baanbrekende innovaties.

Van supercars tot megacars: elke nieuwe categorie verlegt de grenzen van wat mogelijk is. Wat de toekomst brengt, weten we niet, maar één ding is zeker: de fascinatie voor deze auto’s zal nooit verdwijnen.