IMG_1434

Range Rover

De eerste Range Rover deed zijn intrede in 1970. De prestatie op verschillende terreinen van Land Rover werd gecombineerd met luxe design, comfort en technologie. Aspecten die sinds de introductie gewaarbord zijn gebleven en centraal staan in de Range Rover lijn. Wanneer we de “Range Rover familie” van Land Rover onder de loep nemen, staat de Evoque als ‘instapmodel’ vooraan. Een compacte SUV die zowel geschikt is als terreinauto en citycruiser. Maar wat wanneer we de Evoque ontgroeit zijn en klaar zijn voor een volgende stap, maar de Range Rover Sport buiten bereik ligt? De Velar is de langverwachte en elegante brug tussen deze modellen uit de Range Rover familie.

IMG_1437 IMG_1443

Shadow Atlas meets Burnised Copper

De Velar

De naam Velar is afgeleid van het Latijnse woord velare, wat “sluieren” of “bedekken” betekent. Deze James-Bond-Villain-achtige-naam werd al eerder gebruikt bij het eerste prototype van de Range Rover in 1969. Maar genoeg over de rijke geschiedenis. De Velar is een echte eye catcher. Er zijn weinig SUV’s die de nekken van zowel de auto- als de designliefhebber doet omdraaien. Dit komt mede door de combinatie tussen de Shadow Atlas kleur die ergens tussen zilver en antreciet zit, gecombineerd met de Burnished Copper accenten bij de bumpers, louvres en de luchtinlaten. En dan laten we de prachtige zij- en daklijnen nog buiten beschouwing.

Bij het starten van de motor lichten de Matrix LED-koplampen met signature-dagrijverlichting imposant op in het schemerende licht. Er is zwaar weer op komst, maar met de ruim 1800 kilogram wegende Verlar begeven we ons veilig door de, voor Nederlandse begrippen, heftige sneeuwstorm. En meteen wordt bevestigd dat het DNA van Land Rover rijkelijk door de Range Rover Velar vloeit. De auto detecteert de sneeuwval en gladheid en door het activeren van de Gras/Grind/Sneeuw-modus behouden we eenvoudig onze grip en begeven we ons in gestaag tempo richting de provincie. IMG_1460

Ultiem comfort

Pure Britse klasse, gecombineerd met geavanceerde technologie.

De Velar is geen auto die driekwart van de tijd stil hoort te staan en enkel wakker gemaakt hoeft te worden voor een ritje richting de P.C. Nee, onder de stijlvolle lijnen ligt een heus werkpaard verscholen waarbij de combinatie tussen prestatie en comfort centraal staat. En door de instapverlichting die de lijnen van de auto projecteren op de grond,is dit al merkbaar voordat je ook maar in de auto zit. Het lichte interieur contrasteert stijlvol bij het exterieur en bij het indrukken van de start-knop verstelt de elektrische stoel automatisch naar de gewenste setting door de memoryfunctie. Doordat deze op 10 verschillende manieren te verstellen is kan de ideale rijpositie aangenomen worden. Het genot van deze functie is merkbaar bij het rijden van lange afstanden.

De middenconsole biedt ruimte aan een draaiknop die de standaard schakelpook vervangt. De gewenste rijoptie, het klimaat, navigatie en verschillende vormen van media worden bediend via het dubbele touchscreen systeem wat bijzonder gebruiksvriendelijk is. Echter, hoeft hier praktisch geen blik op geworpen te worden. De Velar is namelijk uitgerust met een Interactive Driver Display. Hierdoor hoeft de bestuurder enkel zijn blik op de weg te houden en  wordt onder andere de snelheid, maximum snelheid en navigatieaanwijzingen ver in de ruit geprojecteerd. Het interieur is samen te vatten als pure Britse klasse, gecombineerd met geavanceerde technologie.

IMG_1481 IMG_1430

Een vermomde terreinauto

Hoewel we het graag zouden testen zie ik de Range Rover Velar niet als de typische terreinwagen. Echter, wijzen alle aanwijzingen erop dat niets minder waar is. De ruime 65 jaar all-terarain ervaring van Land Rover zijn terug te vinden middels met Terrain Response-systeem. Hiermee kan de bestuurder 5 verschillende drive-modussen selecteren waardoor de geen terrein onbegaanbaar is voor de Velar. De Gras/Grind/Sneeuw modus was onze beste vriend het afgelopen weekend ,maar onderschat de Velar niet. Wanneer de Dynamic Mode is geselecteerd reageert de auto fel en geven de 240 paarden uit de 2.0 liter twin turbodiesel een sportief rijgevoel.

Een waardige toevoeging aan de familie

Naar onze mening is de Velar een waardige toevoeging aan de Range Rover familie. Het gat tussen de Evoque en sport is stijlvol opgevuld en Land Rover laat hiermee zien dat innovatie hoog in het vaandel staat, maar dat het Britse merk altijd bij haar roots zal blijven. De Range Rover Velar is beschikbaar vanaf €73.800,- en kan oplopen tot ruim €155.000,- euro, maar dan beschik je ook tot de First Edition serie die enkel in het eerste verkoopjaar verkrijgbaar is. Deze versie is uitgelicht met de meest verfijnde accentenen en representeerd het designverhaal van de auto.