De Porsche 356
De Porsche 356 was jarenlang het ‘volumemodel’ voor ’t merk uit Stuttgart. In 1948 werd begonnen met de productie van de auto die door Ferry Porsche (zoon van oprichter Ferdinand Porsche) was ontworpen. De 356 werd voor een groot gedeelte gebouwd met Volkswagen onderdelen, dit omdat Porsche destijds nauw betrokken was bij de bouw van Volkswagens toen.
Het produceren van deze ‘platgeslagen kever’ – zoals men wel eens oneerbiedig zegt – ging door tot 1965. We kunnen dus rustig stellen dat de Porsche 356 het buitengewoon lang uit heeft gehouden. Naar het schijnt is over die gehele periode een totaliteit van ongeveer 75.000 stuks geproduceerd door Porsche. Een aanzienlijke hoeveelheid (voor de standaarden in die tijd). Toch zijn er vandaag de dag maar weinig Porsche 356’s te vinden die nog de moeite waard zijn.
Een van de weinige Porsche 356 in z’n originele zwarte jasje
De hoeveelheden zijn door de jaren heen snel geslonken en dat maakt dat de resterende modellen enorm in trek zijn – en een fors prijskaartje hebben. Deze Porsche 356 Speedster is geen uitzondering daarop. Dit specifieke model komt uit 1957 en is dus een van de latere, ietwat geperfectioneerde Porsche 356’s die van de productieband rolden. Het is één van de slechts 141 Speedsters die ooit geproduceerd zijn in deze zwarte kleur.
Onder supervisie van 356-specialist Tom Scott werd deze Porsche volledig in ere hersteld. Er is alles aan gedaan om de auto terug te brengen in concours-staat. Foto’s zijn geduldig, maar we mogen ervan uit gaan dat deze bolide onder handen is genomen met uiterste precisie. De auto is onder de hamer gegaan bij Gooding & Company. Daar heeft de auto ongeveer €440.000 opgebracht. Een aardig bedrag voor deze all-time classic.