Solliciteren blijft voor velen van ons een onderwerp waar we ons niet bepaald zeker over voelen. Tenzij je zoals sommigen faalde op ieder bijbaantje en daardoor 20 keer hebt moeten solliciteren heeft het gros van de jonge starters weinig ervaring met solliciteren. Daarom deze les: hoe nail je een sollicitatie.
Als het gaat om een succesvol interview rocken gaat het om twee elementen: vorm & inhoud.
Allereerst de vorm. De vorm beschrijft de buitenste laag van je karakter. Je gedrag, manieren en sociale skills. De inhoud gaat dieper in op je karakter. Hierbij gaat het om je intellect, empathie en creativiteit. Om een sollicitatie succesvol te laten verlopen moet je laten blijken dat je vorm en inhoud in balans zijn en aansluiten op de wensen van het bedrijf en de functie.
Vorm is gemakkelijker aan te passen aan de wensen en behoeften van het bedrijf. Er gelden enkele basis regels: wees beleefd, lach, naar het gehele bedrijf. Van de print- en koffiehaal stagiaire tot de CEO. Laat een glimp van je unieke persoonlijkheid aan de recruiter zien, maar blijf professioneel.
Vervolgens willen we alles, maar dan ook alles van het bedrijf te weten komen voordat we ook maar een voet binnen de deur hebben gezet. Dus enkel de home-page van het bedrijf bezoeken is niet genoeg. Lees krantenartikelen, de missie, visie en andere elementen op de site. Ken de historie van het bedrijf. Hier ga je namelijk punten mee scoren en je zult zelfverzekerder in je schoenen staan. Dit heeft de recruiter door.
Het inhoudelijke aspect vereist de nodige zelfreflectie en voorbereiding. Bekijk je CV en brief die je gestuurd hebt. Bedenk elke mogelijke vraag en verzin hier een helder, verduidelijkend antwoord op. Enkele kantoren op de Zuidas staan bekend om de meest vreemde vragen. Bedenk daarom voor jezelf: Wat zou de naam van je debuut-album zijn? Wat voor soort dier zou jij zijn? En belangrijk: Vecht je liever tegen 1 eend zo groot als een paard of tegen 100 paarden zo groot als een eend?
Tot slot, sluit de sollicitatie altijd met een vraag. Het hoeft geen moeilijke vraag te zijn, het gaat er om dat je de recruiter laat zien dat je nieuwsgierig en geïnteresseerd bent.