Echte mannen eten vlees, echte mannen rijden geen boodschappenkarretjes en echte mannen hebben een broertje dood aan de afwas. Nee, de tijd van staalbuigende anabooltjes hebben we in 2016 ver achter ons gelaten. We zijn iets softer geworden, letten beter op onze gezondheid, checken meerdere malen per dag onze plooien en rijden waar nodig in de meest kekke karretjes. Al dan niet met vermogen en een fikse glimlach op ons gezicht. Rijplezier, daar zorg je zelf toch voor! Maar wat gebeurt er dan op het moment dat we ons testosteron niet meer kunnen temperen? We snakken naar bloed, olie en het kweken van eelt op de handen, een onverzorgde baard laten groeien en het liefst 24/7 rondzwerven in een oude jeans, lederen jack en dito laarzen. Dan, dan rijden we in een Jeep Wrangler Unlimited. Man-Man had onlangs zo’n momentje en verruilde de brogues voor kaplaarzen en ging op pad met dit levende icoon.

_DSC0844

Een geel icoon welteverstaan. Mét stoelverwarming, lederen bekleding, airco en een automaat. We zijn immers geen mietjes, maar verlangen wel comfort! Gewapend met oordoppen en een dosis mannelijkheid tot en met, klimmen we dan ook achter het stuur van ons testexemplaar. Een Sahara X-Edition in een voor Nederland zeer exclusieve uitvoering. Een personenauto! Normaliter rijden dit soort werkpaarden vanwege het belastingvoordeel namelijk rond als bedrijfswagen, maar bij Jeep Nederland hebben ze – gezien het prijskaartje van een ton! – blijkbaar cash genoeg! Eenmaal achter het stuur wanen we ons meteen in de automobiele hemel. Een rechtopstaande voorruit, een hoekig dash met wat rondjes, zicht op een motorkap die prima dienst zou doen als DJ-Boot + een dansvloer en wielkasten die het halve zicht in je buitenspiegels vergallen. Dit is een auto van statuur en melancholiek. Op naar het avontuur…!

_DSC0827

In de vorm van de A10, A2 en A27.. Een drama voor rijdende tanks met een basis die stamt uit de jaren ’50. Althans, dat dachten we, want als snel ontdekten wij dat we de oordoppen in het asbakje konden droppen en na het inschakelen van de cruise control behoorlijk relaxt onze weg konden volgen. Ja, hij is enigszins onverfijnd te noemen, maar de dieseldreunende, herrieschoppende en oncomfortabele tractor met de rechtuitstabiliteit van Donald Trump; die was ver te zoeken. De Wrangler is behoorlijk stil, krachtig en – zeker in combinatie met een automaat – een erg fijne metgezel. Met elke meter die passeert, voel je je steeds grotesker, een tikkeltje pedant en meer verheven boven de rest worden. Hij haalt iets in je omhoog, iets mannelijks, maar o zo positiefs. En oja; Na het koppelen van je smartphone, worden je nieren en trommelvliezen naar buiten geblazen via het fabelachtig puike Alpine Audiosysteem.

Na de nodige kilometers, uren en minuten, raken we steeds meer gecharmeerd en onder de indruk van de Jeep Wrangler Unlimited. Het is een auto die je met geen enkel ander vehikel kan vergelijken. Zo is-ie lomper dan een Land Cruiser, maar veel verfijnder dan de – eveneens stokoude – Land Rover Defender. Erg knap, want zodra we het asfalt verlaten en kiezen voor de ruigheid van modder, zand, water en sloten, komt de puurheid van het geheel naar boven. Puur in de vorm van onbehouwen en capabel. We betrapten ons op het steeds verder verleggen van onze grenzen. Zelfs de meest ervaren 4×4 gentleman zal versteld staan van de Wranglers mogelijkheden in de vrije natuur. Sterker nog: gezien de geringe overhang voor én achter en de eveneens bizarre bodemvrijheid, stonden wij op een gegeven moment in een sloot. Gewoon, haaks eropin gereden. En wat denk je? Hij reed er zo weer uit. Zonder wielspin of drama, alsof het niets is!

_DSC0851

Niet gek ook natuurlijk, want in het vooronder ligt een beresterke machine. Een 2.8 CRD die 200 pk op het wegdek loslaat via een automaat met zes versnellingen. Een grappig detail daarnaast is de standaard achterwiel aangedreven configuratie. Zo schakel je de vierwielaandrijving namelijk pas bij als dat nodig is en geloof ons: dat is later dan je denkt. Extra mannelijk doen? Schroef dan het dak los (jawel, hij is om te toveren tot een ‘cabrio’!) en geef dan gerust een dotje gas bij het uit accelereren van een bocht. De Wrangler zwiept dan op commando nog harder met zijn kont dan een naar likes hunkerende West-Kardashian. Gaaf is daarbij het gevoel dat je aan het driften bent met een klein, maar verrassend wendbaar landhuis. Totale waanzin natuurlijk, maar goed, dat is de Wrangler feitelijk ook. Het is een waanzinnig apparaat dat enkel bedrijfsmatig rationeel valt te verklaren, maar als familiewagen totaal onbetaalbaar en outdated is. Zo is de instap onhandig, is het een diesel, maar heeft ‘ie het drinkgedrag van een Canadese burgervader en stoot je elke boomliefhebber voor zijn neus met enkel al zijn image. Maar! Dat is aan de andere kant ook net zijn kracht. De Wrangler is een auto uit het rijtje ‘iconisch’, hij maakt elke meter die je ermee rijdt iets in je los, maar zonder dat ‘ie ook maar enig moment continu ‘in your face’ schreeuwt dat ‘ie al heel wat in zijn leven heeft meegemaakt. Een soort van Sylvester Stallone, die keer op keer een nieuwe Rambo weet neer te zetten. Steeds wat verder strakgetrokken, gekapt, maar met behoud van typerende wallen en lodderogen.

_DSC0860

Oja, voor wanneer het nog wat heftiger mag zijn: de Wrangler Unlimited is ook leverbaar als Rubicon. De off-road versie met een nóg sterker 4X4 systeem, diff-locks en een andere voorbumper ten behoeve van het beklimmen van rotsen, bergen, vinexwijken of fileverkeer. Wat dat nou exact mag kosten? Laten we starten met de benzine. Die kost, inclusief een 284 pk sterke 3.6 V6, €105.027. De off-road Rubicon anderhalve mille meer en instappen in een diesel doe je in de ‘Sport’ vanaf 91 mille. Onze Sahara 98.465,-.. Maar! Ben je een ondernemend mens, dan is de belastingdienst je goed gezind. In dat geval stap je in een diesel vanaf 54 mille. En ja, dan is het sleuren van een aanhanger van 3.5 ton mogelijk, maar moet je gedag zeggen tegen de achterbank. Erg? Naaah. In deze machine geniet je altijd. In- of exclusief masculiene momenten, en in- of exclusief passagiers.

_DSC0840