Headerfoto: Bavo Swijgers/Red Bull Content Pool
De aanloop naar Red Bull Knockout
Thijs rijdt nu zo’n vier jaar lang Motorcross als hobby. Sinds hij onderdeel uitmaakt van die community is hij bekend met de Red Bull Knockout race, dit is namelijk iets wat je niet ontgaat in de motorcross wereld. Twee jaar geleden was hij voor het eerst aanwezig bij het evenement, toen nog gewoon als toeschouwer. Hij werd direct gegrepen door het evenement en zei tegen zichzelf dat hij over twee jaar zelf aan de start zou staan. Het is immers de zwaarste race ter wereld en dus iets waar je absoluut trots op mag zijn.
”Het is de zwaarste zandrace ter wereld, dus als je hier aan deelneemt kun je wel iets afvinken toch?”
Thijs Engelbertink
Uitspreken dat je er zal staan is één ding, maar dan komt de datum van inschrijven steeds dichterbij. Thijs heeft hiervoor steeds meer uren op de crossmotor gemaakt om zijn niveau op te krikken. Het mooie hieraan is dat je hoe meer je rijdt, hoe makkelijker je rijdt en hoe leuker het ook wordt. Dat maakt de lange voorbereiding niet erg.
Op 10 maart was de inschrijving officieel, vanaf dat moment was het gedaan met de praatjes en alles gericht op knallen. Thijs is op woensdagen en zaterdagen gaan trainen op de crossbaan. In mei startte hij daarnaast met mountainbiken om zijn conditie op peil te krijgen en vanaf juli dook hij ook nog met regelmaat de sportschool in om sterk genoeg te zijn voor de race. De laatste twee maanden betekende dit dat hij elke dag gericht trainde voor die ene grote dag. Er is op z’n zachtst gezegd dus aardig wat doorzettingsvermogen nodig om enkel al een goede voorbereiding te hebben.
Wat maakt het de zwaarste strandrace ter wereld?
De Red Bull Knockout race staat niet voor niets bekend als de zwaarste strandrace ter wereld. Het aller zwaarst was de X-loop, die het laatste uur open ging. Over de hele race waren het de diepe gaten die in het strand komen. Na verloop van tijd komen er knipgaten in de baan, de gaten worden steeds dieper en de bulten worden hoger. Thijs vergelijkt dit met de golven van de zee. Je moet snelheid houden om goed te kunnen blijven rijden, wat het fysiek ongekend zwaar maakt. Elk rondje dat je maakt moet je de X-loop weer pakken, een extra loodzwaar stuk met obstakels die je echt KO slaan. Daarnaast vergt het ook technisch veel van de rijders, zonder jaren van training is het niet te doen. Anders is het simpelweg te moeilijk om in zacht zand te rijden en daar snelheid op te bouwen zonder onderuit te gaan.
”Je kan jezelf makkelijk opfokken tijdens de race, als je spieren vollopen is het klaar. Stop dan maar gewoon. Het wordt dan veel te gevaarlijk voor jezelf en anderen, omdat je je motor niet meer optimaal onder controle hebt.”
Thijs Engelbertink
Hoewel het dus absoluut niet makkelijk is, heeft Thijs de race uitgereden. Meer dan helft van de coureurs die aan de start stonden hebben de finish niet gehaald. Thijs wijdt dit aan het feit dat hij slim heeft gereden. Hij heeft vanaf het begin geprobeerd zijn energie te verdelen, door niet altijd vol gas te gaan en op de rechte stukken enigszins op adem te komen. Daarnaast komt het doordat hij zeer goed voorbereid was en vooral ook niet bang, dat is volgens Thijs key om de race te kunnen uitrijden. Hij geeft wel ook aan dat geluk altijd een rol speelt, veel ongelukken gebeuren immers door toedoen van anderen. Maar al met al is het ongeveer 20% geluk en 80% skills.
Bizarre taferelen
Tijdens de Red Bull Knockout race kom je als coureur de meest bizarre dingen tegen. Het eerste wat Thijs opviel was de hoeveelheid racers die al na enkele ronden op waren. De race staat bekend om zijn intensiteit en hij was dan ook verbaasd dat sommigen toch niet goed genoeg getraind waren en dus over elkaar heen lagen bij het eerste moeilijke obstakel. Verder is het vooral de totale chaos die indruk maakt. Racers vallen over elkaar heen, mensen gaan recht voor je neus onderuit waardoor je erop klapt. Er zijn regelmatig opstoppingen maar je moet blijven rijden, anders verbrand je je motor.
Een andere grappige gebeurtenis die hij heeft meegemaakt is een deelnemer die op de grond lag met de rechterkant van zijn motor op zich. Aan die kant bevindt zich ook de uitlaat, die zo heet wordt dat het binnen een paar seconden door je pak heen kan branden. Dit zou natuurlijk grote gevolgen hebben, maar gelukkig kwam Thijs in actie. Hij gooide z’n motor neer en redde de man door zijn motor op te tillen. Als hij daar nu over nadenkt beseft hij dat het een bizarre race is, zeker wanneer hij de beelden terug kijkt.
Hij heeft zijn race vastgelegd met de GoPro 7, die met zijn compactheid en goede beelden perfect is voor dit soort gelegenheden. Nu kan hij in alle rust de gekte nog eens herbeleven. Het zorgt er tevens voor dat je écht ziet wat er voor actie bij komt kijken. De GoPro zat op z’n borst, dus veel dichter bij de actie (buiten zelf deelnemen) ga je niet komen. Wat ons betreft heel tof om te zien hoe het eigenlijk constant één grote chaos is.
Volgende keer gewoon weer
De volgende keer is Thijs er zeker weer bij. Gelukkig is dit pas over twee jaar, waardoor er nog genoeg tijd is om te trainen. Hij streeft naar een plaats bij de eerste 230. Als het aan Thijs zou liggen vindt er overigens wel eerst een kwalificatie voor Red Bull Knockout plaats, zodat iedereen die aan de start gaat goed is en getraind heeft. Nu is het op inschrijving, waardoor in principe dus iedereen aan de start kan verschijnen. Hij hoopt over twee jaar wederom de finish te halen en dan een medaille te krijgen, zodat hij iets tastbaars overhoudt aan deze toffe herinnering.
Red Bull heeft natuurlijk ook een aardig Formule-1 team met onze eigen Max Verstappen.