De aanschaf van een elektrische auto is niet goedkoop
Goed, de financiële voordelen van een elektrische auto komen niet aanwaaien. De eerste stap is, nogal vanzelfsprekend, het überhaupt aanschaffen van een futuristische bolide, wat over het algemeen niet goedkoper is dan een wagen met benzinemotor. Dat geldt al helemaal voor occasions, die met een benzinemotor op z’n goedkoopst bij een paar honderd euro beginnen, terwijl een elektrische wagen al snel duizenden euro’s gaat kosten.
Voor nieuwe modellen is dat niet heel anders. Bij Mercedes-Benz is een elektrische wagen op z’n goedkoopst zo’n 50.000 euro op dit moment. Gelukkig is de keuze enorm en maken ook Aziatische merken hun debuut op de automarkt met elektrische hoogstandjes. Denk bijvoorbeeld aan Hongqi, die op dit moment slechts één model aan de man brengt en daar maar liefst 70.000 euro voor vraagt! Om jezelf van een elektrische vierwieler te voorzien dien je dus diep in de buidel te tasten
Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren in 2024
Voor particulieren die in 2024 een gloednieuwe elektrische personenauto op de kop tikken, valt er bij de overheid een zogenaamde Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) aan te vragen. Hier zit uiteraard een aantal voorwaarden aan verbonden, maar mocht je aan al deze eisen voldoen kom je in aanmerking voor een eenmalige subsidie van precies 2.950 euro. Dat is toch een lekkere korting op je prijzige elektrische wagen! Let wel op: in 2025 vervalt de subsidie voor de aanschaf van een elektrische auto.
De verschillen tussen elektrische en benzineauto’s op jaarbasis
Goed, wat zijn de verschillen tussen auto’s met een benzinemotor en met een elektrische motor nu concreet? Voor een litertje benzine ben je momenteel zo’n 2 euro kwijt, terwijl een kWh van een thuislader slechts 30 eurocent kost. Dit verschil wordt op jaarbasis pas écht merkbaar. Voor een ‘standaard automobilist’ is het normaal om op jaarbasis ruim zo’n 10.600 kilometer af te leggen met een vierwieler. Met de huidige gemiddelde benzineprijzen ben je dan dik 1.412 euro kwijt, terwijl de eigenaar van een elektrische bolide en eigen laadpaal slechts 556,50 euro dient af te tikken. Het komt erop neer dat je met een auto met benzinemotor bijna 856,50 euro duurder uit bent, wat dus een nogal riant verschil is.
Het grote verschil is ook hard nodig om het financiële voordeel van een elektrische auto te realiseren. Het is natuurlijk ook niet gratis om een laadpaal te plaatsen en onderhouden. Alleen de losse laadpaal, dus zonder installatiekosten, kost gemiddeld al zo’n 2000 euro. Vooral voor bestuurders die veel kilometers maken met hun auto, is het dus slim om elektrisch rijden te overwegen!