Verslaafd aan aandacht en waardering
Mensen die gestructureerd enthousiast hun fitnessprestaties op Facebook posten, of wanneer ze sinds lange tijd weer 2.4 kilometer hebben hardgelopen, hebben veelal narcistische trekjes. Volgens de onderzoekers posten mensen hun resultaten op social media om te laten zien hoeveel tijd, moeite en energie ze in hun fitte lichaam steken. En de likes natuurlijk. Alles voor de likes.
De studie concludeert dat narcisten (lees: Een persoon die wordt gekenmerkt door een obsessie met de zichzelf, egoïsme, dominantie, ambitie en gebrek aan inlevingsvermogen) hun prestaties vaker posten omdat zij meer behoefte hebben aan aandacht en bevestiging van de Facebook community. Echter hoeft de (soms grote) hoeveelheid likes niet te bevestigen dat mensen het ook daadwerkelijk leuk vinden. Dr Tara Marshal zegt dat het opschepperige gedrag niet lonend is omdat de Facebook vriendjes het bericht enkel uit beleefdheid en ondersteuning liken, maar het ondertussen strontvervelend vinden.
Dus tenzij je plots die creatieve Facebook post verzint tijdens je legpress, kun je beter je telefoon in het kluisje laten liggen. We hoeven geen sportschool-selfie. Dus namens je vrienden: bedankt.