Nieuwe functies
Wie gebruik maakt van de gratis dienst van Spotify herkent het probleem wel: je kan muziek luisteren, maar niet helemaal zoals je zelf wilt. Je hebt regelmatig te maken met advertenties die tussen de nummers voorbij komen en bent aangewezen tot de shuffle-functie. Je kan niet zelf bepalen welk nummer je op welk moment wilt luisteren en moet het maar doen met wat Spotify voor je kiest. Gelukkig heeft de gebruiker nog wel enige keuze, namelijk welke artiest ze willen horen.
Spotify strijdt met Apple Music om luisteraars en gaat nu de dienst aanpassen om het toegankelijker te maken. De niet-betalers krijgen toegang tot 15 gepersonaliseerde afspeellijsten waarbij ze dezelfde rechten hebben als we wel-betaler. Dit betekent dat ze zelf mogen kiezen naar welk nummer ze luisteren. Buiten deze selectie afspeellijsten ben je nog steeds veroordeeld tot de shuffle-functie. Spotify wil daarnaast nog beter inspelen op muzieksmaak van de luisteraar. Nieuwe gebruikers die de app voor het eerst openen, krijgen de keuze om aan te geven wie hun favoriete artiesten zijn. Op die manier moet de dienst beter weten wat de smaak van de luisteraar is, om zo betere keuzes te maken. Zelfs de gebruiker met een kleine internetbundel kan de app intensiever gaan gebruiker aangezien er een modus komt die datagebruik moet beperken. Met al deze aanpassingen hoopt Spotify de grootste te blijven en eindelijk winst te gaan maken.
also thru machine learning, Spotify can now generate about 40 hours’ worth of customized playlists per person per day
(there are 24 hours in a day) pic.twitter.com/lykBgtaxah
— Mike Murphy (@mcwm) 24 april 2018
Spotify zal met deze aanpassingen hopen op een groei van gebruikers. Connect je telefoon met een speaker en knal je favoriete muziek door de ruimte. Deze Formule 1 uitlaat speaker is de ultieme muziekinstallatie.