Helaas voor sommigen onder ons, maar communicatie kan aanzienlijk beslissend zijn in het leven. Door de focus op onze levensdoelen, vergeten we af en toe de relevantie van gevoelens en communicatie. Al die gemiste kansen en gebroken relaties kunnen funest zijn voor je geluk en persoonlijke doelen.
Het goede nieuws is dat je communiceren kunt leren! Door het eenvoudig opvolgen van enkele essentiële regels kun je irritatie uit miscommunicatie voorkomen en zul je zien dat het makkelijker wordt om te krijgen wat je wilt uit het leven – een goedlopende carrière, opbloeiende relaties en een betere invulling van je vrije tijd.
Regel 1: Laat de ander uitpraten
Je kent het wel, je zit in een cafe met een vriend die vertelt over zijn nieuwe baan, ondertussen dwalen je gedachten naar dat nieuwe appartementje die je hebt gevonden in de ring. Je kunt je enthousiasme niet bedwingen en voordat de ander zijn zin afgemaakt heeft, begin je spontaan over de toplocatie en het lichtinval te praten. Weersta deze drang om te onderbreken. Wanneer je echt niet kan wachten, gebaar dan met je hand dat je wat te zeggen hebt. Zo zal de ander zich ook meer gerespecteerd voelen.
Regel 2: Toon support, kom niet gelijk met een oplossing
Wanneer mensen over hun problemen praten, willen ze veelal hun gevoelens uiten en het verhaal bij iemand kwijt. Mannen hebben vaak meteen een oplossing paraat, maar vergeten het belangrijkste van deze conversatie. De ander is op zoek naar steun en begrip. Een snelle afhandeling van het ”probleem” kan verkeerd vallen. Wees een luisterend oor en een schouder om op te huilen, als de ander je mening wilt, zal deze het wel vragen.
Regel 3: De ik-ik-jij methode
Als je iemand kritiek of feedback geeft, kan het zijn dat de ander dit snel persoonlijk opvat en geïrriteerd raakt. Je benoemt wat je ziet, in plaats van wat je denkt te zien. Met de ik-ik-jij techniek geef jij aan wat jij ervaart en waar jij behoefte aan hebt. Dit is beter dan de ander gelijk te bekritiseren. In plaats van te zeggen: ”Wil je nou een keer stil zijn!”, kun je zeggen: ”Ik zou graag dit rapport willen maken voor het weekend. Ik kan me niet goed concentreren door je telefoongesprekken en zou het fijn vinden als je in de hal zou bellen.”
Regel 4: Laat je niet te snel op de tenen trappen
Blijf niet te lang zitten met kritiek, meestal is deze opbouwend bedoeld. Verander de woorden van kritiek in een plan voor jezelf om dit punt te verbeteren. Focus je snel weer op je einddoel. Zelfs al is de feedback persoonlijk bedoeld, komt er niets goeds uit deze ook zo op te vatten. De ander zou wellicht zijn communicatieskills ook kunnen verbeteren!
Het resultaat van deze regels
Door het opvolgen van deze regels zal je persoonlijk leven floreren. Daarnaast zullen mensen eerder geneigd zijn je bepaalde kansen en het voordeel van de twijfel te geven. Het is heel simpel: als je anderen aardig iets vraag en uitlegt waarom, is de kans groot dat de ander ”ja!” zal zeggen. Doe dit dus niet alleen op professioneel vlak, maar ook in je persoonlijke relaties. Je ervaart meer positiviteit en minder stress.
Herken je dat je een van deze regels weleens breekt? Pas deze regels toe in de praktijk. Je zult zien dat je interacties al snel een stuk vlotter zullen gaan.