What’s new
Het eerste wat opvalt is dat de Golf een scherper uiterlijk heeft gekregen. De bumper is vernieuwd, er zit een nieuwe grille in en de achterlichten zijn full LED. Ook de Xenon koplampen worden vervangen door LED. Dit zorgt ervoor dat de Volkswagen Golf een stoerder en agressiever uiterlijk heeft. Naast de cosmetische verbeteringen zijn er in het interieur van de auto ook aanpassingen doorgevoerd. Zo beschikt de auto over een infotainment systeem die groter is dan de voorganger en een groter touchscreen heeft. Het Composition Colour infotainment systeem zit vanaf nu standaard in de Golf. Kies je toch voor de Discover Pro versie, dan zul je zien dat deze is uitgerust met “gesture control”. Dit maakt de Golf de eerste compact car die is uitgerust met het deze functie. Verder is de auto uitgerust met een online “guide & inform” en “security & service” Car-Net service. En met de nieuwe Traffic Jam Assist kan de Golf semi-autonoom rijden tot snelheden van 60 km/u.
Uitvoeringen
Er zullen verschillende varianten van de Volkswagen Golf worden uitgebracht. De welbekende Trendline, Comfortline en de Highline modellen krijgen een flinke upgrade. Daarnaast worden ook de sportievere uitvoeringen onderhanden genomen. Dit zijn de GTI, GTD, GTE en de R. Om het plaatje helemaal compleet te maken komt er ook een e-Golf en een Alltrack. De varianten zijn te verkrijgen in tweedeurs, vierdeurs en Variant uitvoeringen.
Testrit
Na de persconferentie was het moment dan eindelijk daar om zelf in te stappen en alle nieuwe features te ervaren. Er werden meerdere modellen Golf geïntroduceerd, maar degene die ons toch het meeste aansprak was de Golf GTI. Deze brute sportbak met maar liefst 230pk was dan ook de eerste auto waar we voor kozen. Wat meteen opviel was hoe tof deze eruit zag. De strakke lijnen maken deze auto een ware sportbak. Ook het interieur zag er uitstekend uit. Het volledig digitale dashboard, oftewel het active info display, gaf je alle informatie in een enkele oogopslag.
Eenmaal op de weg konden we het natuurlijk niet laten om de 230 tellende paarden aan het werk te zetten. De 2.0 TSI motor moest dan ook flink aan de bak. Het Landschap van Mallorca was ook perfect om de Duitse auto eens grondig te testen. Van bergroutes vol verschillende bochten tot kilometerslange wegen langs de kust. Tijdens dit bochtwerk werd de wegligging van de GTI eens goed getest werd en één ding was meteen duidelijk: wat stuurt deze auto lekker! Ons oordeel is dan ook: zeer brute bak! Wanneer de Golf naar Nederland komt en hoeveel deze gaat kosten is helaas nog niet bekend. Wel weten we dat dit in 2017 zal zijn.
Als je dan echt een fan bent van Volkswagen en jouw woning een stijlvolle upgrade wilt geven, check dan deze Volkswagen koelkast.