Hoe Mazda al ruim 100 jaar een toonbeeld is voor Japans vakmanschap

Het verhaal van Mazda begint in 1920, toen het bedrijf nog bekend stond als Toyo Kogyo Co., een bescheiden kurkproducent uit Hiroshima. Al snel ging oprichter Jujiro Matsuda de uitdaging aan en transformeerde hij het bedrijf tot een producent van werktuigmachines en bedrijfsvoertuigen. In de jaren dertig introduceerde Mazda zijn eerste driewielige vrachtwagens en zette daarmee zijn eerste stappen in de autowereld.

In 1960 debuteerde Mazda met de R360 Coupé, hun eerste personenauto. Maar Mazda bleef zich onderscheiden: als enige autofabrikant die succesvol was met de rotatiemotor en als redder van de betaalbare roadster met de iconische Mazda MX-5, die we inmiddels kennen als een prijswinnende sportwagen en zelf eens mochten testen.

Unieke, filosofische benadering

Wat Mazda uniek maakt, is hun filosofische benadering van autodesign. De Kodo-designfilosofie (“ziel van beweging”) haalt inspiratie uit Japanse esthetiek en de natuurlijke wereld. Sterke, eenvoudige lijnen die in beweging lijken, geven Mazda’s auto’s een dynamische uitstraling. Het Kodo-concept bestaat eigenlijk uit drie woorden: Yohaku, oftewel de schoonheid van lege ruimte, Sori, rondingen die evenwicht en balans uitstralen, en Utsuroi, bekend als het subtiele spel van licht en schaduw.

Mazda
Puur Japans vakmanschap

Tijdens een presentatie legde Gustave Djon Toug, al 13 jaar Lead Designer bij Mazda Motor Europa, uit hoe dit design tot leven komt. Alles draait om harmonie: het licht dat reflecteert op de carrosserie, de subtiele vormen die blijven bewegen terwijl de auto stilstaat, en de manier waarop de natuur in elk detail terugkomt.

Meesterlijk vakmanschap van de Takumi van Mazda

Mazda’s Takumi, meesterambachtslieden, zijn de ziel achter deze ontwerpen. In een wereld waar technologie vaak de overhand heeft, houdt Mazda vast aan menselijke precisie en passie. Takumi werken met klei om elk ontwerp tastbaar te maken. Pas wanneer het perfect in balans is, wordt het vertaald naar een digitaal 3D-model. Het resultaat? Auto’s die niet alleen functioneel zijn, maar ook emoties oproepen.

Gustave Djon Toug Mazda
Mazda’s Lead Designer Gustave Djon Toug geeft een demonstratie hoe de Takumi-meesters te werk gaan

De nieuwe Mazda CX-80 Plug-in Hybrid is daar het perfecte voorbeeld van. Met zijn minimalistische vorm en dynamische uiterlijk is deze SUV hét toonbeeld van Mazda’s Kodo-DNA en biedt hij ruimte, stijl en rijplezier. De CX-80 combineert geavanceerde technologie met een elegant interieur en is daarmee de ruimste Mazda in Europa tot nu toe.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Mazda Europe (@mazdaeurope)

Het Depot Boijmans van Beuningen

De setting voor deze bijzondere ervaring kon niet beter zijn. Het Depot Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, een architectonisch meesterwerk van architectenbureau MVRDV, bood de perfecte ambiance. Terwijl we genoten van een gastronomische lunch van restaurant Renilde op de zesde verdieping, met een prachtig uitzicht over de welbekende havenstad, werden we voorgesteld aan de overeenkomsten tussen kunst en Mazda’s ontwerpfilosofie, en begrepen we waarom Mazda al ruim 100 jaar het toonbeeld is voor Japans vakmanschap. Check de site van Mazda voor meer informatie.

In samenwerking met Mazda