Actieradius en betaalbaarheid met elektrisch rijden
De prijs voor elektrisch rijden is natuurlijk een big deal, maar bereik en laadmogelijkheden zijn minstens zo belangrijk. Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat de meeste mensen oké zijn met een actieradius van 500 kilometer. Maar hé, vier op de tien willen gewoon meer – denk aan boven de 500 kilometer. De gemiddelde actieradius in Nederland zit nu op 418 kilometer, dus autofabrikanten hebben nog wat in te halen als ze iedereen tevreden willen houden.
Nederland als laadkampioen
Als het gaat om laadpalen, heeft Nederland z’n zaakjes wel op orde. Met één laadpaal per drie elektrische auto’s is er altijd wel een plek in de buurt om je wagen op te laden. En met inmiddels 522.000 elektrische auto’s op de weg (goed voor 5,5 procent van alle auto’s), kun je zeggen dat we in Europa de baas zijn op dit gebied.
Tweedehands elektrisch: de nieuwe kans
Elektrisch rijden voor een fatsoenlijke prijs? De tweedehandsmarkt lijkt dé oplossing. Vooral door al die ex-leaseauto’s die straks beschikbaar komen. En goed nieuws: er komen ook steeds meer betaalbare nieuwe modellen op de markt. Voor wie dus nog twijfelde: de overstap wordt makkelijker dan je denkt.
Overheid, doe je ding
De ANWB is van mening dat de overheid een tandje bij moet zetten. Duidelijke en slimme maatregelen zijn nodig om elektrisch rijden aantrekkelijk te houden. Maar wat gebeurt er? De motorrijtuigenbelasting (MRB) voor elektrische auto’s gaat omhoog. Yep, je leest het goed. Omdat die dingen zwaarder zijn door hun accu, betaal je straks meer belasting dan met een benzine- of dieselbak. Slim? Niet echt.
Als de overheid nu gas geeft – oké, stroom – en de tweedehandsmarkt een boost krijgt, is elektrisch rijden straks voor bijna iedereen haalbaar. Maar dan moet er nu actie komen. Geen half werk, gewoon gaan.