De Ferrari 250 GTO wordt geschat op zo’n € 80 miljoen

Het gaat niet om een gloednieuw model zoals we die veelvuldig op social media tegenkomen. Deze Ferrari 250 GTO werd in 1962 gebouwd en kent daarom grote schaarste. GTO staat voor Gran Turismo Omologato, een modeltype die beschikte over een dikke V12. Dit specifieke model (met chassisnummer 3765) verkeerde in prima conditie en moest daarom een flink bedrag op gaan leveren tijdens een veiling. Dat gebeurde ook, de kersverse eigenaar moest maar liefst 51,7 miljoen dollar aftikken voor de Ferrari. Momenteel wordt de waarde op maar liefst € 80 miljoen geschat.

 

Een auto met een enerverende racegeschiedenis

In het verleden werd er eens een Mercedes geveild voor een nog groter geldbedrag, het was echter niet toegestaan om met die wagen op de openbare weg te rijden. De Ferrari 250 GTO is wél legaal voor de openbare weg en is daarom de duurste ‘bruikbare’ productieauto. Dat is erg bijzonder, vooral als we kijken naar de geschiedenis van deze specifieke 3765. In het verleden produceerde Ferrari deze modellen namelijk om te gebruiken op het racecircuit. Het idee was dat de auto’s na de races verkocht werden aan particulieren. Niet iedere Ferrari 250 GTO was succesvol op het raceasfalt, maar de 3765 was dat wel. Van 1962 tot 1964 sleepte de wagen diverse prijzen in de wacht. Zo kwam de auto als eerste over de streep tijdens races als de Tour de France, 24 Uur van Le Mans en de Nürburgring 1.000 km. Na deze successen werd de Ferrari omgebouwd tot opvallende straatauto waar later, zo blijkt, een recordbedrag voor neer zou worden geteld.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door LauraB (@laurabtlrr)

Oude auto’s van hoge kwaliteit

Zeker onder de liefhebbers van het automerk Ferrari, is deze 250 GTO een absolute icoon binnen de autowereld. Dit specifieke exemplaar wordt door kenners als ‘legendarisch’ beschouwt. De auto was zelfs niet in topstaat en leverde al enorm veel op. Wanneer het model in topconditie te koop wordt aangeboden, kan de vraagprijs zelfs oplopen tot zo’n 72 miljoen dollar! De koper betaalt dan niet enkel voor de zeldzaamheid van de auto, maar ook voor de bruikbaarheid ervan. De auto’s uit de 250-serie van Ferrari zijn namelijk erg goed te rijden. De wagens onderscheiden zich in elegantie, veelzijdigheid en prestaties. Zelfs met een auto uit 1962 sta je dus niet elke dag bij de garage met problemen. Hiermee bewijst Ferrari de meest kwalitatieve wagens ter wereld te bouwen. Hulde!

Instapmodellen van Ferrari

Binnen de 250-serie van Ferrari zijn er gelukkig ook redelijk betaalbare mogelijkheden. Een Ferrari 250 GT Cabriolet is vandaag de dag verkrijgbaar vanaf zo’n 725.000 dollar. Nog steeds veel geld, maar in vergelijking met de 3765 een koopje. Voor dat bedrag heb je uiteraard geen auto in topconditie te pakken. Als investering is zo’n aankoop dus iets minder veilig. Naar verwachting zullen de prijzen van dit soort wagens wel gaan toenemen de komende jaren. Bij de oudere Ferrari’s in uitmuntende staat is dat bijna een zekerheid. Toch worden de wagens vooral aangeschaft om van te genieten. De vierwielers kunnen nog prima mee in het verkeer vandaag de dag, ook al kennen ze een lange (race)geschiedenis.