Een inspirerend verhaal. Marc Areny bouwde zijn eigen elektrische auto, voor maar 13.000 dollar. In 2011 verkocht de half Franse, half Catalaanse engineur zijn huis en bijbehorende grond in Frankrijk en verhuisde hij naar Pitesti, Roemenië met één droom: een elektrische auto bouwen die niet enkel voor de elite is weggelegd, maar die iedereen zich kan veroorloven. Marc startte natuurlijk met een Roemeense bolide: een 2005 Dacia Logan. Alle benzine-motor gerelateerde onderdelen werden verwijderd en vervangen door batterijen en een elektrische motor.
Je krijgt geen fancy uiterlijk en een touchscreen zo groot als vier iPads als dat je bij Tesla krijgt, maar laten we eerlijk zijn, daar betalen we in deze situatie ook niet voor. De auto is betrouwbaar, even snel als de benzine aangedreven variant en hij doet wat het moet doen: het vervoeren van A naar B. De auto heeft Marc nog nooit in de steek gelaten en heeft nog geen reparaties nodig gehad. De auto rijdt 160 km op een 0plaadbeurt van 6 uurtjes wat omgerekend €1,60 kost.
In oostblok Roemenië is het geen probleem om met een zelfgefabriceerde elektrische auto rond te scheuren, maar in Frankrijk was dat net iets lastiger. Areny mocht met zijn nieuwste speeltje, een elektrische Porsche 944, niet op de Franse openbare weg rijden. Na maanden van telefoneren en e-mailen mocht Areny dan eindelijk met zijn eigen elektrische auto de weg op, mits hij een frontale en laterale crash-test zou uitvoeren. Dit zou betekenen dat Marc eerst twee auto’s in de prak zou moeten rijden alvorens hij met een derde de openbare weg zou mogen betreden.
Doordat in Roemenië het gemiddelde huishouden zo’n 500 dollar per maand verdiend, is het bezitten van een elektrische auto geen alledaags verschijnsel. Naast het locale merk Dacia, wat leading is in Roemenië worden auto’s die al een goede 250.000 km in Nederland hebben gereden naar het land geëxporteerd.
“I’m a regular guy trying to find solutions for regular people,”
Een standaard, tweedehands Dacia kost zo’n 800 tot 1800 euro. Installeer 20kWh lithium-ioin batterijnen voor een goede 6000 euro + een elektrische motor voor 3500 euro en je hoeft nooit meer te tanken. Een leuke bijkomstigheid: in Roemenië ligt het uurloon beduidend lager dan in Nederland waardoor kleine reparaties voor zo’n 30 euro gedaan worden. Daarnaast heeft de elektrische Dacia veel minder onderhoud nodig door het ontbreken van de benzine-motor.
Areny gebruikt al geen benzine meer sinds 2008. Hij begon met een Renault clio 1.9 Diesel die hij opgebruikte olijfolie van zijn restaurant liet rijden. Sindsdien bouwt hij elektrische auto’s en probeert hij de kosten zo laag mogelijk te maken. Marc vindt de huidige elektrische auto’s zwaar overpriced en hoopt dat zijn goedkope elektrische auto’s in de toekomst in grote aantallen zullen worden geproduceerd.
“I don’t want to get rich out of this. I just want to do it.”