De monteur is een waardig lid in een Formule 1-team

Als monteur in de Formule 1 ben je lid van een pitcrew. Dit is een team van monteurs, die ervoor zorgt dat de auto helemaal klaar is voor de race. Zonder goede pit gaat het lastig worden voor Max Verstappen om een eerste plaats in een race te pakken. Je moet dan ook veel ervaring hebben om dit beroep te kunnen uitoefenen, en hoewel iedere medewerker tijdens een race op zijn eigen plek staat, wordt er all-round kennis verwacht, zodat je meer kan dan alleen tijdens een race de banden van Formule 1-wagens wegdragen.

 

De snelheid waarmee een pitcrew moet werken

Als monteur in de Formule 1 is het belangrijk dat je topfit bent. Tijdens de races zelf moet iedere coureur een aantal keren de pitstop in en in het ergste geval meerdere keren buiten het verplichte aantal. Er moeten dan meteen een topprestaties geleverd worden. Er worden op deze momenten soms binnen twee seconden een paar banden verwisseld. Het record staat momenteel op 1.82 seconden, dus dan moet je wel hele snelle handjes hebben om de wagen weer ready te maken voor de volgende ronde. Om te kunnen werken op deze snelheid moet veel worden getraind. Bij de indeling van functies wordt er dan ook vooral gekeken naar wat je fysiek aan kan. Zodat de meest fitte mensen klaar staan op de plek waar ze het meest nodig zijn.

Salaris Formule 1-monteur

Wat verdient een monteur in Formule 1?

Wanneer je monteur bent in de Formule 1 heb je een spectaculaire baan. Je bent veel op reis, ziet veel van de wereld en je kan alle races in de Formule 1 van dichtbij bekijken. Toch is het ook een ontzettend zware baan, waarbij je erg lange dagen maakt, je weinig fouten kunt maken en enorm veel druk op je komt te staan. Monteurs verdienen € 35,000 tot € 70,000 per jaar. Dat is ongeveer tussen de drie en zes duizend euro per maand. Veel mensen die wel zouden tekenen voor zo’n salaris, alleen je moet dan wel tegen een hoge werkdruk kunnen.