Vaak wordt gesteld dat ondernemerschap iets is dat in je genen zit of dat het zich ontwikkelt door de gepassioneerd ergens voor gaan. Een studie toont aan dat het een combinatie van beide is, maar dat de opleiding het meeste impact heeft op jouw drang naar ondernemerschap. Dat blijkt uit onderzoek van de New York University Steinhardt School.
De laatste jaren is de interesse in ondernemen gestegen. Dat ziet men terug op universiteiten en de interacties tussen studenten.
Heeft een student het
De vragen die centraal stonden aan dit onderzoek waren van praktische aard: ‘Kan innovatie aangeleerd worden? Of is het iets dat een student in zich heeft?’. Voorgaande onderzoeken waren sceptisch over het feit dat innovatief denken aangeleerd kon worden. Colleges zouden namelijk goed zijn in het overbrengen van voorgaande uitvindingen, maar dit zou de student niet aanmoedigen om vernieuwend te denken. Succesvolle studenten zouden die zijn die zelf opzoek moesten naar oplossingen i.p.v. kennis opdoen uit het verleden.
Conservatieven
Dit wordt niet helemaal ondersteund in de laatste bevindingen. De onderzoekers vonden de volgende correlaties: mannelijke studenten – met name Aziaten, politiek conservatieven en die met ondernemers in de familie – zouden sneller de neiging hebben om te ondernemen. Hiervoor namen ze een survey af onder 500 Amerikaanse en 210 Duitse business-studenten.
Innovatieve, ondernemende intenties kunnen dus beïnvloed worden door docenten en mensen om je heen. Het blijft een correlatie, geen causaal verband, maar er is toch iets voor te zeggen dat als je wordt omringd met personen die ondernemend ingesteld zijn, je hierdoor wordt beïnvloed.