Waar tegenwoordig zo de nadruk wordt gelegd op sociale skills wordt gemakkelijk het kaf van het koren gescheiden. Kijk eens om je heen. Rechts van je zit die collega die niet kan stoppen met over z’n weekend te praten terwijl jij een deadline probeert te halen en links zit degene die steeds de credits krijgt voor hetgeen wat jij doet. En zo gaat de lijst verder. Nu kan het zo zijn dat deze mensen uiterst intelligent zijn, maar dat ze de plank mis slaan op het gebied van zelfbewustzijn en sociale vaardigheden. Dit heeft namelijk allemaal te maken met je emotional intelligence (EQ). En laat het nou zo zijn dat de hoogte van je EQ verantwoordelijk is voor 58% hoe jij functioneert op je werk. Interessant.
Door de verschillende types te onderscheiden kunnen we reflecteren op onszelf en bepaald gedrag vermijden. En vandaag doen we dat door om ons heen te kijken. Spot deze 8 verschillende type collega’s:
De lafaard
Angst is een zeer krachtige motivator. Dit is waarom presidentskandidaten het volk achter zich proberen te krijgen omdat ‘anders de economie’ vernietigt wordt. Angstige mensen op de werkvloer nemen gauw irrationele beslissingen, die zowel schadelijk voor zichzelf als voor anderen zijn. Deze persoon schuift maar al te graag de schuld af op anderen en probeert zijn fouten te verdoezelen.
De Dementor
We hebben allemaal Harry Potter gelezen, maar toch even in het kort: Dementors zijn die kwade wezens die de zielen uit mensen zuigen, waardoor ze als levenloze zombie’s door het leven gaan. Wanneer een Dementor een ruimte binnenstapt, wordt het donker en koud en komen de slechtste herinneringen van mensen naar boven. Sommige mensen hebben het vermogen om een ruimte binnen te stappen en de complete sfeer naar beneden te trekken tot een dramatisch, negatief level. Een dementor.
De arrogante
De collega die alles als een persoonlijke uitdaging ziet. Echter is arrogantie een neppe vorm van zelfverzekerdheid en is het slechts een masker van onzekerheid. Uit een onderzoek aan de universiteit van Akron is gebleken dat arrogante mensen slechter presteren, hun werk laten beïnvloeden door persoonlijke problemen en veelal de oorzaak van een conflict zijn.
De groepsdenker
Deze persoon gaat altijd voor het gemakkelijke, bekende pad met de minste weerstand. Zinnen als ‘maar dit is hoe we het altijd deden’ zul je daarom ook vaak uit zijn/haar mond horen komen. En het is gemakkelijk om met dit soort gedachtes mee te gaan. Vooral wanneer je een groepsdenker als manager hebt.
De temperamentvolle
Sommige mensen hebben totaal geen controle over hun emoties. Ze oordelen, handelen en communiceren op basis van persoonlijke emoties. Niet bepaald professioneel. Na een korte meeting waarin enkele negatieve zaken besproken zijn stormt hij/zij huilend of boos naar buiten.
Het slachtoffer
In de eerste instantie is het slachtoffer moeilijk te herkennen, omdat je meeleeft met hun problemen. Echter naarmate de tijd verstrijkt, begin je te beseffen dat zij wel erg vaak slachtoffer zijn. En dat het nooit hun schuld is. Hm, toeval. Deze persoon is nooit de dader en heeft er geen problemen mee om zijn/haar privé omstandigheden als excuus te gebruiken.
De sorry-zegger
Waar er altijd iemand is die eigenlijk z’n excuses zou moeten maken is er ook de sorry-zegger die voor letterlijk alles z’n excuses aanbiedt. Dit is vaak uit gebrek aan zelfvertrouwen. Wanneer een sorry-zegger faalt volgt er direct een excuses. Als een soort vangnet. Echter verliest het woord ‘sorry’ zijn waarde wanneer je het zo’n tien keer per dag hoort.