Het boek genaamd: Trademarks & Symbols of the World: The Alphabet in Design is geschreven door Yasaburo Kuwayama en dateert uit 1989. Het boek biedt een prachtig overzicht aan van de vele manieren hoe letters geschreven en vormgegeven kunnen worden. Per letter staan er tien ontwerpen afgebeeld waarmee graphic designers inspiratie kunnen opdoen voor nieuwe logo’s. Nu lijkt het dat enkele graphic designers deze inspiratie wel erg letterlijk namen en de logo-ontwerpen uit het boekje letterlijk overnamen. Het gevolg? Grote multinationals die pas enkele jaren bestaan met een logo uit 1980, één op één gekopieerd.

In het onderstaande twitter bericht van Spencer Chen, vice-president Marketing bij Alibaba, zijn de logo’s van de merken Airbnb, Beats, Flipboard en Medium te zijn. Althans dat lijkt zo. het zijn in werkelijkheid foto’s van het boek uit 1989.

Spencer Chen wil met het twitter-bericht niemand beschuldigen van plagiaat of gebrek aan creativiteit. In design-land komt het nou eenmaal voor dat bepaalde ontwerpen terugkomen omdat een letter slechts op enkele manieren afgebeeld kan worden. Het is fascinerend om te zien hoe logo’s die al bijna 20 jaar oud zijn, nu wereldberoemd zijn. Het online boek is hier te bekijken.

Schermafbeelding 2016-05-10 om 16.11.03 Schermafbeelding 2016-05-10 om 16.12.09 Schermafbeelding 2016-05-10 om 16.12.57 Schermafbeelding 2016-05-10 om 16.13.18

 

Welke logo’s herken jij nog meer?