Een goede nachtrust is van essentieel belang. Je laadt je op zodat je ’s ochtends fris in de sportschool staat, overdag productief op je werk bent en ’s avonds ook nog scherp bij die ene tinder-date zit. Echter is een ruime acht uur voordat de wekker weer gaat geen garantie voor een goede nachtrust. Hoe we onze avond inplannen heeft een grote impact op onze nachtrust. Zorg ervoor dat je avond niet stressvol verloopt of dat je andere dingen onderneemt die ervoor zorgen dat je die nacht niet in slaap kunt vallen. Hoe? Je begint bij deze zes punten:

1. Vermijd je laptop en smartphone

Doordat jij nog tot diep in de nacht je Facebook-Feed of MAN MAN Finest checkt, zul je minder snel in slaap vallen. Dit komt omdat het blauwe en witte licht afkomstig uit de beeldschermen van je laptop of smartphone het vrijmaken van het hormoon melatonine beperkt. Het klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar leg die laptop/smartphone een paar uurtjes eerder weg. Pak een boek of chill nog even met je huisgenoten. Wanneer die smartphone ’s avonds enkel gebruikt wordt om de wekker te zetten zal je vele malen sneller en beter in slaap vallen.

MAN MAN Finest gemist?

2. Werk niet in je bed/slaapkamer

De slaapkamer is enkel voor twee dingen bedoeld. Wanneer je toch nog even je werk voor morgen gaat voorbereiden vanuit bed associeer je de slaapkamer niet met rust. Deze associatie is van essentieel belang voor een goede nachtrust.

niet doen voor slapen gaan man man

3. Drink geen alcohol

Ja, na een paar glazen rode wijn, genoeg borrelhapjes en een gezellig avond val jij met een tevreden gevoel in slaap. Door de consumptie van alcohol val je snel in slaap, maar het verbetert niet de kwaliteit van je slaap. Integendeel. Doordat je lichaam ’s nachts de alcohol gaat afbreken zul je minder vast en zelfs rusteloos slapen. Doordat jij in een roes zit merk je dit niet, maar je zult minder uitgerust wakker worden.

4. Vermijd die avond-snack

Heb je zo je best gedaan om je gezonde rijstmaaltijd te bereiden, hunkert je lichaam ’s avonds laat weer naar een lekkere, vette avondsnack. Niet doen. Die avondsnack beïnvloedt namelijk zowel je slaap kwaliteit als kwantiteit. Doordat je ’s avonds eten met veel vetten eet (wat je waarschijnlijk gaat doen. Want wie heeft er ’s avonds nou nog zich in een salade?) zul je minder tijd in je REM slaap spenderen. Heb je toch honger? Ga voor een lichte/gezonde snack. Kwark, met muesli of fruit bijvoorbeeld.

late night snack man man

5. Drink geen koffie na 7 uur

Vrij logisch. Caffeine houdt je scherp en wakker. Niet zo handig wanneer je wilt gaan slapen. Zorg er daarom voor dat na 7 uur ’s avonds geen caffeine meer consumeert.

6. Ga niet vlak voor het slapen sporten

Door je drukke schema, werk en sociale verplichtingen lijkt dit het enige moment waarop jij naar de sportschool kan gaan. Toch is sporten wanneer de rest van de wereld slaapt niet zo’n goed plan. Je lichaam temperatuur stijgt en je maakt adrenaline aan. Niet zo’n lekkere combi wanneer je in slaap wilt vallen. Je voelt je juist fit en wakker na het sporten. Verplaats het sporten daarom naar de ochtend. Ga een uur eerder slapen en sta een uur eerder op. Problem solved!

early run man man

In combinatie met de punten die je niet moet doen wanneer je net wakker bent creëer jij de ultieme nachtrust en zul je overdag productiever en energieker zijn.