Direct naar content
Nederlandse films en series
Afbeelding: Pexels/Pixabay

Waarom Nederlandse films en series vaak zo slecht zijn

De Nederlandse film- en serie-industrie. We hebben allemaal wel eens met kromme tenen naar een productie van eigen bodem gekeken en ons afgevraagd: waarom zijn ze vaak zo, laten we zeggen, middelmatig? Laten we eens dieper duiken in de wereld van slechte dialogen, voorspelbare verhaallijnen en budgetten die je portemonnee nauwelijks doen krimpen.

Door Danilo Otte

Nederlandse films en serie: de romcom overload

Als je denkt aan Nederlandse films en series, is de kans groot dat je meteen aan romantische komedies denkt. En geef jezelf geen ongelijk: het genre is hier zo overvloedig aanwezig dat je zou denken dat we in een eeuwigdurende Valentijnsdag leven. Maar waarom zoveel romcoms? Het antwoord ligt deels in de veilige keuze voor commerciële successen. Romantische komedies trekken een breed publiek en zijn relatief goedkoop te produceren. Toch leidt deze overdaad aan liefdesperikelen tot veel voorspelbaarheid. Een anonieme acteur vatte het in een enquête uit 2018 als volgt samen: “Te veel romcoms, geen originele scripts, slechte dialogen, het gemiddelde van het gemiddelde, één groot compromis, niet gedurfd, geen eigenheid op een zeldzame uitzondering na.” Hij laat er dus geen gras over groeien!

Een goed verhaal is de ruggengraat van elke film of serie, helaas lijken Nederlandse producties vaak te struikelen over hun eigen scripts. Tijdgebrek en beperkte budgetten zorgen ervoor dat scenaristen niet de ruimte krijgen om hun verhalen volledig uit te werken. Anne van Melick, studieleider van de scenarioafdeling van de Filmacademie, merkt op tegen VPRO Gids: “Het kost vaak wel een paar jaar om een scenario te ontwikkelen dat stevig genoeg is om de productiefase in te gaan. Maar ja, als schrijver ontvang je zelden een bedrag waar je een paar jaar van kunt leven. Dus dat kan leiden tot haastwerk.

film
Pexels/Donald Tong

Budgettaire beperkingen

Laten we eerlijk zijn: Nederland is geen Hollywood. Het gemiddelde budget voor Nederlandse films en series ligt rond de 1,5 miljoen euro. Ter vergelijking: een low-budget Hollywoodfilm begint vaak bij 20 miljoen dollar. Met zulke beperkte middelen is het lastig om grootschalige producties neer te zetten met indrukwekkende special effects of uitgebreide sets. Regisseur Joram Lürsen benadrukt aan BNN VARA: “Wij spelen Jupiler League, maar we kijken naar de Champions League.

Nederlandse films en series leunen zwaar op subsidies en fondsen. Hoewel dit filmmakers de kans geeft om hun projecten te realiseren, brengt het ook beperkingen met zich mee. Fondsen en omroepen hebben vaak een grote vinger in de pap, wat kan leiden tot creatieve compromissen. Een scenarist merkt op: “Scenaristen lopen tegen de angst van de beslissers aan. Hun verplichte inhoudelijke bemoeienis brengt zelden iets goeds.”

Het internationale podium: een verre droom?

Hoewel Nederland tussen 2010 en 2022 maar liefst 487 speelfilms produceerde, weten deze zelden een groot internationaal publiek te bereiken. Ter vergelijking: landen als Denemarken en België produceren minder films en series, maar met veel veel meer internationaal succes. Een belangrijke bevinding uit een onderzoek is dat Nederland misschien te veel films produceert zonder focus op kwaliteit. We moeten beter voor ons talent zorgen en meer creatieve en financiële ruimte geven aan makers om met meer aandacht aan hun film te kunnen werken. In plaats van extreem veel cashgrabs uit te willen poepen.

Als filmliefhebbers en trotse Nederlanders doet het ons pijn om te zien dat onze films en series vaak niet het niveau halen dat we zouden willen. Het probleem lijkt een combinatie te zijn van beperkte budgetten, een overdaad aan veilige genrekeuzes en een gebrek aan creatieve vrijheid door bemoeienis van financiers.

Wat ons betreft zouden we moeten investeren in originele verhalen en durven afwijken van de Nederlandse films en series die we al ó zo vaak zijn tegengekomen. Geef makers de tijd en middelen om hun visie volledig uit te werken, zonder constante druk van buitenaf. En misschien, heel misschien, kunnen we dan films en series produceren die niet alleen in eigen land, maar ook internationaal indruk maken.

Hoop is er wel voor Nederlandse films en series

Hoewel de Nederlandse film- en serie-industrie haar uitdagingen kent, zijn er gelukkig ook lichtpuntjes die bewijzen dat kwaliteit van eigen bodem mogelijk is. Zo heeft de misdaadfilm Ferry 2 internationaal indruk gemaakt door bovenaan de Netflix-lijsten te staan. Ook series zoals Undercover en Mocro Maffia hebben zowel nationaal als internationaal succes geboekt.

videoland mocro maffia
Mocro Maffia/Videoland

Gelukkig is er hoop en laten steeds meer makers zien dat Nederland wel degelijk sterke films en series kan afleveren. Misschien staan we wel aan het begin van een nieuw tijdperk voor Nederlandse films en series. Tot die tijd blijft het een verre droom op dat Nederlandse film of serie ons helemaal omver blazen de norm is in plaats van de uitzondering.

Wil je de tofste series van eigen bodem checken? Bekijk dan de beste Nederlandse series volgens IMDb.